Nu surfar norrlänningarna lika fort som 08:orna

– ny användning för bredbandet kräver snabbare och smartare uppkoppling

Idag när hemmets bredband används till mycket mer än surfning ställer användarna höga krav på uppkopplingshastighet och användarvänlighet. Telias statistik visar att andelen kunder i Sverige med snabbt bredband (mellan 8 och 24 Mbit/s) ökat med 51 procent på ett år. Samtidigt har Telia i hemlighet byggt om sina nät och skapat ett ”smart” bredband för att få bort teknikstrulet i stugorna.

Länge var storstadsborna i ohotad ledning vad gäller uppkopplingshastighet, men i takt med att tekniken byggs ut har det snabba bredbandet spridit sig över hela landet. Idag är det i stort sett dött lopp mellan Stockholm, Norrbotten och Skåne. Där finns nämligen största andel kunder som surfar på upp till 24 Mbit/s och 8 Mbit/s. Stockholm och Skåne (39,4 procent) är bara några futtiga decimaler före uppstickaren Norrbotten (39,0 procent).

Tacka tv:n för hastigheten
Den landsomfattande hastighetsökningen kan förklaras av att bredbandet alltmer utgör hjärtat i de svenska hemmens kommunikation. I september fick Telia sin 200 000:e digital-tv-kund vilket är 100 000 fler än i maj i år. Digital-tv och telefoni via bredband växer snabbt, och nyare tjänster som musik och hembevakning kommer att ytterligare bidra till utvecklingen.

– Det här visar på bredbandets potential att binda samman hemmets kommunikation. När våra kunder ständigt ökar sin uppkopplingshastighet och använder bredband till mer än surf, krävs det att all teknik också fungerar ihop. Vi har därför byggt om vårt nät så att kunden enkelt ska kunna koppla ihop hela hemmet, utan onödiga burkar och sladdar, säger Erik Hallberg, chef för bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige

Telia är först i världen med smart bredband. Telia Smart innebär att telejacket förses med en allt-i-ett-låda (en så kallad gateway), som rymmer bredbandsmodem, inbyggt trådlöst nätverk, ip-telefoniadapter och brandvägg. Användaren behöver inte fundera över om det är en telefon, tv eller spelkonsol som kopplas in i lådan – den känner automatiskt av vilken typ av enhet det handlar om.

Här är surfhastigheten högst
- Andel kunder med snabbt bredband och ökning juli 2006 - juli 2007 (8-24 Mbit/s)

Placering Län Andel Ökning
1 Stockholm 39% 51%