Om fem år omsätter IoT 17 miljarder euro i Norden -ny rapport från Telia Company och Arthur D. Little

IoT-marknaden (Internet of things eller sakernas internet) växer så det knakar i Norden. Enligt en ny rapport från Telia Company och Arthur D.Little har vi idag cirka tre uppkopplade saker per person - 2022 kommer vi ha minst det dubbla. Det är fyra gånger fler än i resten av världen. Uppkopplade fordon, byggnader och människor driver den snabba tillväxten. Rapporten visar också på samma utveckling i Baltikum där IoT-marknaden exploderar.

Enligt rapporten kommer den nordiska marknaden för sakernas internet att växa från dagens 7 miljarder euro till att omsätta 17 miljarder euro om fem år. Ännu snabbare växer den baltiska marknaden, från dagens 740 miljoner euro till 2,2 miljarder 2021.

– Norden och Baltikum är en av världens mest uppkopplade och innovativa regioner och den växer hela tiden närmare genom affärer, handel, investeringar och inte minst digitalisering. Vi står bara i startblocken, sakernas internet skapar stora möjligheter för hela regionen, säger Hans Dahlberg, chef för Telia Companys globala IoT-tjänster.

– Allt fler företag fokuserar på att omvandla innovation till affärsmöjligheter och det blir helt avgörande att ha rätt partners, både på den tekniska och den kommersiella sidan, säger Martin Glaumann, partner på Arthur D. Little.

Tillväxten är som störst inom uppkopplade fordon (till exempel med lösningar för felsökning och försäkring) och uppkopplade byggnader (säkerhetslösningar och automation). Men snabbast växer den uppkopplade människan; lösningar för assistans och övervakning på distans skapar nya helt värden och antalet uppkopplade saker kommer att öka med 500 procent under kommande år.

Sammankopplade ekosystem
Rapporten visar också på en trend där olika ekosystem för sakernas internet blir allt mer sammankopplade. Det innebär till exempel att den uppkopplade bilen blir en del av ett intelligent transportsystem, vårdutrustning ingår i digitala hälsolösningar och uppkopplade hem skapar smarta städer.

– Den här interaktionen och integrationen av olika ekosystem är helt nödvändig om vi ska förlösa den fulla potentialen av sakernas internt; upp till 40 procent av det totala marknadsvärdet är beroende av att de olika ekosystemet arbetar tillsammans, säger Hans Dahlberg

– När tidigare analoga tjänster blir digitala växer lokala och regionala ekosystem fram – i smart vård, transport och smarta städer, men även i en mängd andra tjänster som utgör vår vardag, säger Martin Glaumann.

Klicka här för att ladda ner hela rapporten.

För mer information, kontakta gärna vår presstjänst: 0771 77 58 30, besök Newsroom och följ oss på Twitter @Teliacompany.

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra 21 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com.

Taggar: