• Telia Company/

Påskhälsning i mobilen lockade många teliakunder – 25 procent fler mms under påskhelgen i jämförelse med förra året

Nästan 1,3 miljoner mms skickades i Telias mobilnät under påskhelgen. Det är en ökning med nästan 25 procent från förra året. Årets påskhelg bjöd också på intensiv sms-trafik med nästan 44 miljoner sms under de fem påskdagarna.
– Över hälften av svenskarna skickar bilder eller filmklipp med sin mobil redan idag och allt talar för att detta kommer att öka, säger Gunilla Åberg, marknadschef för mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige. Jag tror vi kommer att få se ett genombrott för mms under 2008.

När Telia nyligen frågade svenskarna om deras mobilvanor så svarade nästan 45 procent att de planerar att skicka fler sms i år än i fjol och drygt 28 procent sa att de kommer att skicka fler mms i år i jämförelse med förra året. Siffrorna kommer från den nyligen genomförda undersökningen Telia Trendspaning* och under påskhelgen visade alltså svenskarna att resultatet inte bara är tomt prat.

Påsken har dock fortfarande en bit kvar till de verkliga topphelgerna jul och nyår. Bara på julafton 2007 skickades 15,4 miljoner sms. Då var det ändå en miljon färre än nyårsafton som räknade in hela 16,5 miljoner sms i Telias mobilnät.

Om Telia Trendspaning 2008
Telia har för tredje året i rad frågat privatpersoner och företag om deras kommunikationsvanor. Undersökningen bland privatpersoner består av 4 000 personer som har svarat på frågor om kommunikationen i hemmet. Hela Sverige är representerat och de svarande är i alla åldrar. Undersökningen bland företag består av 500 personer i beslutsfattande position som har svarat på frågor om kommunikationen på jobbet. Hela Sverige är representerat och de svarande företagen varierar i storlek från under tio till över 500 anställda. Undersökningarna genomfördes november 2007 – januari 2008. Trendspaningen är producerad i samarbete med trend- och omvärldsanalysföretaget United Minds.

-----------------------------------------------------------------------
Ytterligare information till journalister lämnas av:
TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30