Rekordmånga jobbar utanför kontoret i sommar

– Allt fler väljer att flytta kontoret till trädgården eller balkongen

I sommar sätter svenskarna nytt rekord i att jobba utanför kontoret. Anledningen: vi mår bättre och vi slipper lägga tid på resor. Enligt en färsk Telia-undersökning bland drygt 1 700 personer, planerar nio av tio att jobba utanför kontoret i sommar. Var tredje säger att de kommer att göra det mer i år, jämfört med i fjol då två av tio planerade att jobba mer utanför kontoret.

Intresset för att jobba utanför kontoret har ökat rejält under det gångna året och 89 procent av svenskarna planerar att någon gång jobba utanför kontoret i sommar, vilket är en ökning med 15 procent jämfört med förra året. Intresset är framför allt starkt bland yngre (under 35 år) – 41 procent ska jobba mer utanför kontoret i år jämfört med förra året. Varannan person i undersökningen (53 procent) planerar att jobba utanför kontoret en till tre dagar i veckan.

– Många av oss sliter för att få ihop vardagspusslet med en bra balans mellan arbete, familjeliv och fritid. Modern teknik och dagens mobila lösningar gör det enklare att utnyttja tiden så smart som möjligt, vilket många företag har insett och uppmuntrar sina medarbetare att jobba där det bäst passar dem. Det tjänar både företaget och medarbetarna på, säger Håkan Dahlström, chef för mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Att jobba utanför kontoret under sommaren är behagligt och får en att må bra, det anser 42 procent. Att spara in restid och ta vara på det fina vädret anges också som goda skäl (20 respektive 17 procent). Blott en procent jobbar utanför kontoret för att slippa chef eller kollegor.

Under själva semestern läser nästan fyra av tio jobbrelaterad e-post någon gång i veckan och var tredje kollar någon gång per dag. De två viktigaste skälen är att man inte vill missa ett viktigt meddelande (53 procent) och att man upplever att det är mindre stressande att kontinuerligt ha koll på sin e-post (36 procent). Det är bara tre procent som gör det för att deras chef förväntar sig det.

– Det är viktigt att vara ledig och få avkoppling under semestern. Men många väljer att då och då kolla sin jobbrelaterade e-post även under semestern, för att de har lättare att koppla av om de har koll på läget, säger Håkan Dahlström.

Topp 5 – därför vill vi jobba utanför kontoret
1. Ett behagligt sätt att jobba som jag mår bra av (42 %)
2. Slipper resandet till och från jobbet (20 %)
3. Fint väder (17 %)
4. Låg aktivitet på arbetsplatsen (16 %)
5. Chans att umgås med barnen (15 %)

Topp 5 – därför läser jag jobbrelaterad e-post när jag är ledig
1. För att ha koll och inte missa viktiga meddelanden (53 %)
2. För att det är mindre stressande att ha kontinuerlig koll (36 %)
3. För att slippa anhopningen av olästa e-postmeddelanden efter semester (35 %)
4. Mina kunder förväntar sig det (20 %)
5. Av nyfikenhet (9 %)

Om Telia Sommartrender 2007
Telia har för fjärde året i rad genomfört en webbundersökning bland sina kunder om jobbtrender under sommaren. I årets undersökning har 1 710 personer deltagit. Bland de svarande finns vd:ar, it-chefer och andra medarbetare på företag i varierande storlek, från under tio till över 500 anställda. Hela Sverige är representerat. Undersökningen gjordes 16-25 maj 2007.