Rekordsommar för Telias digital-tv – 100 procentig ökning för On Demand-tjänster

En nästan 100-procentig ökning av trafikmängden i jämförelse med 2008 tyder på ett genombrott för de så kallade On Demand-tjänsterna. Mest uthyrda film i juli var ”Vi hade i alla fall tur med vädret – igen”.

Tekniken i hemmet finns oftast närmare till hands än den lokala videouthyraren eller biografen. Och när TV-tablån bara erbjuder repriser och solen gömmer sig bakom molnen, då väljer var femte sommarfirare att få sin film via bredbandet, och titta på TV:n eller datorn, istället för att gå och hyra eller köpa. För varannan svensk (50 procent) innebär favoritsysslan en regnig sommardag att se på film. Film slår såväl att läsa bok (46 procent) som surfa på internet (42 procent). – Toppfilmerna tar sig allt snabbare från bioduken till den digitala videobutiken och vi vet att våra kunder uppskattar att titta på film när det passar dem. Under juli månad ökade filmuthyrningen med 30 procent i jämförelse med förra året och över 130 000 filmer hyrdes ut, säger Stefan Trampus chef för Bredbandstjänster på Telia. Många väljer också att titta på sina favorit tv-program i efterhand. Tv- programmen hittar man i något av Telias så kallade programbibliotek. – Programbiblioteken har varit mycket välbesökta under sommaren, inte minst SVT-Play och TV4 Anytime, säger Stefan Trampus. Mest sedda program och filmer i Telias Videobutik och programbibliotek (juli 2009) 1. Vi hade i alla fall tur med vädret - igen 2. James Bond – Quantum Of Solance 3. Twilight 4. Allsång på Skansen 7 juli (SVT-Play) 5. Allt flyter Favoritsysslor när det är sommar och regnar (2 201 svenskar svarade på frågan ”Vad av följande skulle du helst göra en regnig sommardag?”) 1. Se på film 50% 2. Läsa bok 46% 3. Surfa på Internet 42% 4. Lyssna på musik 17% 5. Se på tv 17% 6. Laga mat/baka 15% 7. Shoppa 15% 8. Spela data/tv-spel 14% 9. Sova 12% 10. Städa 9% Om Telias Videobutik • I Telias videobutik (ingår i Telia Digital-tv) kan man välja och vraka bland 1000-tals filmer med hjälp av fjärrkontrollen. • Filmen man hyr blir tillgänglig direkt och 20 timmar framåt. Man kan stoppa, snabbspola och pausa så mycket man vill under den tiden. • Filmerna kostar från 5:- upp till 49:- kronor. Man betalar i efterhand via bredbands/tv-faktura • I samtliga Telias kanalpaket ingår programbibliotek SVT-Play, så man själv kan välja när ett visst program ska börja och sedan titta när det passar. Om undersökningen Undersökningen genomfördes av United Minds i form av en e-postenkät under perioden 1 maj - 22 maj 2009. Totalt besvarades undersökningen av 2 201 svenskar i åldersgruppen 18 år och uppåt. Urvalet av respondenter baserades på demografiska kvoter för att representera Sveriges befolkning utifrån kön, ålder och geografisk bostadsort.

Taggar: