Saab väljer TeliaSonera för global datakomlösning

TeliaSonera har tecknat avtal med försvars- och säkerhetsföretaget Saab om att leverera tjänsten TeliaSonera DataNet, som binder samman hela Saabkoncernens datanät. Avtalet löper på tre år till ett värde av cirka 41 miljoner kronor, med en option på ytterligare två år.

Saab är ett globalt företag med cirka 13 000 anställda på alla världens kontinenter, med omfattande verksamhet i flera europeiska länder, Sydafrika, Australien och USA. – Vår verksamhet kräver en driftsäker lösning med bra täckning och hög säkerhetsnivå. TeliaSonera är den operatör som bäst möter våra krav och som erbjuder en lösning som vi kan bygga vidare på i framtiden, säger Peder Johansson, tf CIO, Saab. – Vi är väldigt glada att Saab valde oss till ny leverantör av datakomlösningar. Jag ser det som ett kvitto på att våra nät och tjänster är marknadens bästa, i synnerhet för de företag som kräver globala lösningar för virtuella lan, ip-telefoni, och videokonferens, säger Torbjörn Chami, försäljningsdirektör, TeliaSonera Business Services. Om TeliaSonera DataNet TeliaSonera DataNet är en kommunikationstjänst som länkar samman kontor hos företag och organisationer med verksamhet på olika platser i Sverige, Norden och i andra länder. Lösningen gör att medarbetare kan kommunicera med varandra via tal, data, bilder och video. Genom olika trafikklasser kan trafiken optimeras och kontrolleras, vilket gör plattformen särskilt lämplig för unified communications, videokonferens och ip-telefoni.

Taggar: