Småföretagare ökar sina IT-investeringar under 2009 - trotsar lågkonjunkturen och satsar på kunderna

Lågkonjunkturen till trots så kommer nästan tre av tio småföretag (28 procent) att öka sina investeringar i modern kommunikationsteknik och 42 procent kommer att hålla samma investeringsnivå som 2008. De största satsningarna gör småföretagen på teknik som förbättrar kundrelationerna. Det visar årets upplaga av Telia Trendspaning.

Företag med mellan 11 och 50 anställda är försiktigt positiva till vilken konjunktur som kommer att råda om drygt ett år. Majoriteten (54 procent) tror på högkonjunktur och 46 procent på lågkonjunktur.

– Den stora investeringstrenden i år är satsningar på kundrelationer, exempelvis bättre kundservice med sms-påminnelser och nyhetsbrev. Man byter också ut resandet mot videomöten vilket beror både på miljömedvetande och på det ekonomiska läget, säger Kent Jonsson, marknadsansvarig på Bredbandstjänter på Telia.

37 procent kommer att minska sina affärsresor under 2009. Samtidigt använder i dag 17 procent av småföretagen videomöten och ytterligare 15 procent kommer att satsa på videomöten under 2009.

– En förklaring till att rådande konjunktur inte verkar påverka småföretagarnas IT-investeringar är att 77 procent anser att tidigare investeringar i modern kommunikationsteknik har gjort deras företag mer effektiva. Mobilt bredband har exempelvis gjort att de anställda bättre kan utnyttja sin arbetstid, säger Kent Jonsson.

På 57 procent av småföretagen behöver medarbetarna ha tillgång till mobil uppkoppling för att verksamheten ska fungera. Närmare tre av fem företag (58 procent) använder mobilt bredband i dag. Under 2009 kommer 21 procent att arbeta mer utanför kontoret jämfört med 2008 medan 62 procent kommer att göra det lika ofta.

Detta investerar småföretagen i 2009

1. SMS med påminnelser om möten eller bokningar 20%
2. Webbsajt, med möjlighet till försäljning 18%
3. Regelbundna nyhetsbrev via e-post 17%