Sms-rekord i Telias nät - 26,5 miljoner sms-skålade in det nya året

På nyårsafton slog svenskarna nytt rekord i att skicka sms. Hela 26,5 miljoner sms skickades i Telias nät under nyårsafton och bedömare på Telia gissar att nyårs-messandet i år överträffade antalet fysiska skålar.

Nytt rekord Den 31 december är årets mest sms-intensiva natt. Förra året skickades 24 miljoner sms i Telias nät på nyårsafton, men i år överträffades den siffran då totalt 26,5 miljoner sms förmedlades av Telias kunder. I Telias årliga undersökning bland 2 292 svenskar anger var tredje att de skickar tio eller fler nyårs-sms under nyårsnatten. – Över hela året skickar vi ju allt större andel av våra hälsningar och gratulationer via snabbmeddelanden som sms och mms. Nyår är inget undantag och till skillnad från ett nyårskort, får man ju ofta ett glatt svar tillbaka på direkten från vänner och familj, säger Erik Hallberg på Telia i Sverige. Mms blir också ett allt populärare alternativ. Under nyårsdygnet ökade antalet mms i Telias nät med 24 procent. Sms-statistik för jul och nyår Julafton 2008 19,8 miljoner sms 2009 23,7 miljoner sms Nyårsafton 2008 24 miljoner sms 2009 26,5 miljoner sms Om undersökningen Totalt besvarades enkäten av 2292 svenskar 18 år eller äldre under perioden 23 oktober till 10 november 2009. Resultaten representerar den svenska befolkningen med avseende på kön och ålder och geografisk hemvist. Datainsamlingen gjordes i form av e-postenkät via databasen CPX som når totalt 240 000 svenskar.

Taggar: