Sommarrekord för mobil surf - Fördubblad mobildatatrafik i sommarsverige

När Telia gått igenom sommarens mobildatatrafik visar det sig att svenskarna mer än fördubblat mobilsurfandet jämfört med förra sommaren. Telias 2800 surfzoner kan delvis förklara det nya rekordet med en total mobildata-ökning på närmare 200 procent under sommarmånaderna.

Enligt Telias Sommarundersökning ansåg 43 procent av svenskarna att det är begränsande att vara utan tillgång till Internet och 14 procent angav att de skulle arbeta mer utanför kontoret i sommar. Telias mätning av mobildatatrafiken under semesterperioden juni-augusti visar nu att svenskarna ökade sitt mobila internetsurfande med närmare 200 procent jämfört med förra året. – Svenskarnas behov av att kunna surfa snabbt via mobilen och den bärbara datorn ökar hela tiden. Telia har idag flest surfzoner i Sverige och alltfler av våra kunder använder surfzonerna för sitt mobilsurfande, säger Erik Hallberg, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige. Telia har idag över 2800 surfzoner över hela Sverige och antalet ökar kontinuerligt. Surfzonerna finns bland annat i köpcentrum, flygplatser, tågstationer, busstationer, hotell, caféer, hos olika butikskedjor, på bensinstationer, i gästhamnar och på campingplatser. Sommartoppen – Sveriges hetaste surfzoner: 1. First Camp Luleå 2. Kyrkogatan 2 i Båstad 3. First Camp Tylösand 4. Strandgatan 6 i Visby 5. Gullbrannagården Camping i Halmstad 6. Klintagårdens Camping i Köpingsvik 7. Lysingsbadet i Västervik 8. First Camp i Torekov 9. Solvik Camping och Stugby i Kungshamn 10. Lundegård Camping i Köpingsvik Om Telias surfzoner För kunder med Telias mobila bredbandsabonnemang, Telias iPhone-abonnemang och Telia Mobilsurf Extra ingår surfzonerna utan datamängdsbegränsningar samt utan extra kostnad i flertalet abonnemang. Surfzonerna ingår också kostnadsfritt till och med 30 september 2009 för kunder som har Telia Privat bredbandsabonnemang. Allt som behövs för att komma igång är en bärbar dator med inbyggt wlan-kort eller en mobiltelefon med wlan-möjligheter. Närmaste surfzon går att hitta genom att skicka ett sms med ordet surfzon till 4499 eller genom att gå in på Telias täckningskartor på www.telia.se. Mer information om Telias surfzoner finns även på www.telia.se/surfzon. * Undersökningen genomfördes av United Minds i form av en e-postenkät under perioden 1 maj - 22 maj 2009. Totalt besvarades undersökningen av 2 201 svenskar I åldersgruppen 18 år och uppåt. Urvalet av respondenter baserades på demografiska kvoter för att representera Sveriges befolkning utifrån kön, ålder och geografisk bostadsort.