Telia bygger 300 nya surfzoner på Statoils bensinstationer

Nu växer Telias redan omfattande nät av surfzoner i Sverige. Genom ett treårigt avtal med Statoil kommer över 300 nya surfzoner att öppnas på flertalet av företagets bemannade bensinstationer i landet. Avtalet beräknas vara värt cirka 10 miljoner kronor. Totalt kommer Telia att ha över 2 800 surfzoner i Sverige när utbyggnaden är klar.

Utbyggnaden hos Statoil startar i början av juni och beräknas vara färdig redan under juli månad 2009. Det betyder att besökarna på flertalet av Statoils bemannade stationer kan snabbsurfa redan till sommarsemestern. Varje surfzon erbjuder en trådlös uppkoppling med en surfhastighet på upp till 22 Mbit per sekund. – I och med avtalet med Statoil stärker vi vår position på marknaden, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia. Vi har i dag det ojämförligt största antalet surfzoner av landets alla operatörer. Surfzonerna är en del av både våra fasta bredbandstjänster och mobila bredbandstjänster. Redan idag erbjuder Telia alla sina mobila bredbandskunder snabb mobilsurf på över 2 500 surfzoner med wlan där man kan skicka och ta emot data med praktiska hastigheter upp till 22 Mbit/s. Svenskarna ställer höga krav på sin mobila vardag. Hälften (50 procent) surfar redan idag direkt med den bärbara datorn eller mobilen via mobilt bredband. Enligt Telias Trendrapport 2009 säger 17 procent av svenskarna att de kommer att använda mobilt bredband mer under 2009 än 2008.

Taggar: