Telia bygger supersnabbt bredband i Örebro län

En avsiktsförklaring mellan TeliaSonera och Örebro län skall göra länet till ett av de fibertätaste i Europa. I dag den 19 november skriver TeliaSoneras bredbandschef i Sverige, Erik Hallberg och landshövding Sören Gunnarsson under en gemensam avsiktsförklaring som innebär att både hushåll och företag på orter med fler än 200 invånare i länet skall ha möjlighet att kunna ansluta sig till Internet med supersnabb fiberoptik. Först ut är orten Grythyttan i Hällefors kommun.

Det nya fibernätet ger möjligheter till mycket höga överföringshastigheter och Telia räknar med att på sikt erbjuda upp till 100 Mbit/sek. Den höga överföringshastigheten öppnar dörren för bandbreddskrävande tjänster som till exempel hdtv, multipla tv-tjänster, on-line spel och CAD/CAM-applikationer.

Först ut att få tillgång till fiberanslutning är Grythyttan. Där kommer kunderna redan i början av december att få ett erbjudande om att ansluta sig. Priset kommer att vara 4000:- per fastighet och erbjudandet gäller till och med mars 2008. De kunder som beställer i december kommer att få sitt bredband i slutet av februari 2008.

– Inledningsvis kommer vi också att erbjuda kunderna i Grythyttan ett mycket förmånligt så kallat triple-play paket med bredband upp till 10Mbit/sek, 11 digitaltv-kanaler med videouthyrning över nätet samt telefoni, för 224:- i månaden, säger Erik Hallberg.

Meningen är att alla orter i Örebro län med fler än 200 innevånare på sikt skall få möjlighet att fiberansluta sig. Det innebär att hushåll och företag på drygt 60 orter i länet kommer att erbjudas supersnabbt bredband.

Landshövding Sören Gunnarsson ser många möjligheter:
– Det handlar om tillväxt och utveckling även utanför städerna. Det här innebär att boendet blir mer attraktivt men också nya konkurrensfördelar för företagen – helt i linje med länets fördelar med bra transporter och geografiskt läge. Men de nya möjligheterna öppnas stora möjligheter för nya affärsidéer och nya företag i hela regionen.

Att TeliaSonera bestämt sig för att erbjuda fiber in i husen i alla orter i Örebro län med mer än 200 innevånare är ingen slump. Här finns redan en bra grund-infrastruktur som delvis byggts med hjälp av statligt bredbandsstöd. Alla telestationer i länet har fiberoptik indraget. Det betyder att avstånden till kunderna är små.

Den första tätorten som där alla hushåll och företag får ett erbjudande med fiber och tjänster är Grythyttan i Hällefors kommun. Här finns flerfamiljshus, enfamiljshus, småföretag och universitetsutbildning vid Måltidens hus.