Telia Company delårsrapport januari – juni 2023

Accelererad tillväxt för telekomverksamheten

Sammanfattning andra kvartalet

–    Intäkterna ökade 4,5% till 23 297 MSEK (22 293) och på jämförbar bas steg intäkterna 2,2%.

–    Tjänsteintäkterna ökade 4,0% till 19 914 MSEK (19 148) och på jämförbar bas ökade tjänsteintäkterna 1,9%. För telekomverksamheten ökade tjänsteintäkterna på jämförbar bas 3,2%.

–    Justerad EBITDA ökade 1,2% till 7 773 MSEK (7 681) och på jämförbar bas förblev justerad EBITDA oförändrad. För telekomverksamheten steg justerad EBITDA på jämförbar bas 4,7%.

–    Rörelseresultatet minskade till 2 245 MSEK (2 831) och periodens resultat minskade till 917 MSEK (1 684).

–    Operationellt fritt kassaflöde minskade till -108 MSEK (1 127) och strukturell del av Operationellt fritt kassaflöde minskade till 745 MSEK (1 543).

–    Kassaflöde från löpande verksamhet minskade till 4 750 MSEK (5 571).

–    Nettolåneskuld i relation till justerad EBITDA uppgick till 2,66x vid slutet av kvartalet.

–    Utsikterna för 2023 är oförändrade.

Sammanfattning första halvåret

–    Intäkterna ökade 5,1% till 46 366 MSEK (44 110) och på jämförbar bas steg intäkterna 3,0%.

–    Tjänsteintäkterna ökade 3,9% till 39 358 MSEK (37 886) och på jämförbar bas ökade tjänsteintäkterna 1,9%. För telekomverksamheten ökade tjänsteintäkterna på jämförbar bas 2,8%.

–    Justerad EBITDA ökade 1,0% till 15 031 MSEK (14 883) och på jämförbar bas minskade justerad EBITDA 0,4%. För telekomverksamheten steg justerad EBITDA på jämförbar bas 3,1%.

–    Rörelseresultatet minskade till 4 132 MSEK (5 268) och periodens resultat minskade till 1 655 MSEK (2 770).

–    Operationellt fritt kassaflöde minskade till -3 734 MSEK (3 290) och strukturell del av Operationellt fritt kassaflöde minskade till 1 430 MSEK (3 485).

–    Som tillkännagavs 25 april 2023, undertecknande Telia Company ett bindande term sheet med överenskommelse om de huvudsakliga villkoren för att sälja 100% sin danska verksamhet och nättillgångarna till Norlys. Transaktionen förväntas slutföras senast under det första kvartalet 2024.

VD-kommentar…

"Våra ansträngningar för att återgå till en hållbar och lönsam tillväxt i vår telekomverksamhet vann ytterligare fart i kvartalet, vilket resulterade i en accelererande tillväxt. Men i kontrast till den solida utvecklingen inom telekomverksamheten hade Tv och Media ännu ett utmanande kvartal.

Telias telekomverksamhet visar sig vara motståndskraftig med tjänsteintäkts- och EBITDA-tillväxt som accelererar till 3,2% respektive 4,7%, de högsta tillväxttakterna för båda måtten på många år, trots den mer återhållsamma konsumentmarknaden. Denna motståndskraft bevisar betydelsen av våra tjänster för våra kunder, och Telias tydliga teknikledarskap tillåter både prisjusteringar och driver en fortsatt stark efterfrågan inom företagssegmentet. Moderniseringen av mobilnäten fortsatte och över länderna där vi verkar har nu 84% av befolkningen tillgång till Telias 5G-nät, med tydliga ledarpositioner i Sverige, Norge och Litauen.

Tv och Media påverkar dock koncernens finansiella resultat negativt då den nuvarande nedgången på annonsmarknaden förvärrar de befintliga utmaningarna inom premiumsport i en tid med extra kostnader från den pågående affärstransformationen. Den tidigare aviserade omstruktureringen av verksamheten är på god väg och vi har under kvartalet tagit ytterligare steg för att minska vår kostnadsbas framöver.

Vårt tillvägagångssätt för att bygga ett bättre Telia fortsätter, då vi levererar mot de strategiska nyckelprioriteringarna vi har satt ut. Specifikt sa vi att vi skulle: 1) Återställa tillväxten genom att förbättra både kundupplevelsen och våra produkter för att möjliggöra för våra kunder att leva bättre uppkopplade liv; 2) Vara ledaren i utbyggnaden av nästa generations mest pålitliga digitala infrastruktur; 3) Transformera vår egen verksamhet så att vi kan tillhandahålla de digitala upplevelser våra kunder behöver, men med en smidigare och lägre kostnadsbas; och 4) Bygga upp förmågan att leverera hållbart och ansvarsfullt för alla våra intressenter. Framsteg avseende dessa prioriteringar är uppenbara i alla våra affärsenheter under kvartalet.

I Sverige var telefonförsäljningen svag men konsumentmarknaden för abonnemang var relativt stabil, vilket resulterade i den lägsta mobil-churnen sedan pandemin, en bidragande faktor till den positiva tillväxten av kunder och tjänsteintäkter som vi såg inom mobil, fiber och tv. Tillväxten inom företagssegmentet accelererade, drivet av vår teknikstyrka både i segmentet stora företag, med Enterprise Mobile Networks och Telia Cygate som utvecklades väl, och i SME-segmentet som nu kommer att dra nytta av den nya molnbaserade kommunikationslösningen Telia Smart Connect som lanserades under kvartalet. Även om den totala tjänsteintäktstillväxten i Sverige fortfarande är blygsam givet motvinden för intäkterna från föråldrade tjänster, har den förbättrats med cirka tre procentenheter under de senaste sex månaderna eftersom vi har intensifierat prisförändringsinitiativen. EBITDA förblev i stort sett oförändrad, i linje med våra förväntningar, på grund av högre innehållskostnader och en något högre tillgänglighet i våra kundtjänster för att vända NPS till tillväxt efter nyligen gjorda prisförändringar. Med ny prissättning etablerad och en NPS som återigen visar tillväxt, förväntar vi oss också att EBITDA återgår till tillväxt under andra halvåret.

I Finland fortsätter vändningen, med förbättrad varumärkesuppfattning vilket understödjer momentumet. Liksom i Sverige såg konsumentmarknaden lägre aktivitet och mobil-churnen var den lägsta sedan pandemin. Tjänsteintäktsökning om 2,3% drevs av mobilintäkterna inom konsumentsegmentet och solid tillväxt inom företagslösningar i företagssegmentet, trots minskade intäkter från föråldrade tjänster samt minskade samtrafiksintäkter. EBITDA växte 2,2% trots ogynnsamma jämförelsetal avseende personalkostnader till följd av en strejk under motsvarande period föregående år samt engångskostnader relaterade till nya fackliga avtal innevarande kvartal. Ett betydande initiativ för hållbar energi lanserades under kvartalet då Telia började överföra spillvärme från vårt datacenter i Helsingfors till det lokala fjärrvärmenätet. Lösningen syftar till att tillhandahålla värme till 20 000 lokala hushåll och fastigheter.

Norge levererade ytterligare ett kvartal med solid, medelhög ensiffrig tillväxt drivet av både konsument- och företagssegmentet. Vår marknadsposition fortsätter att stärkas tack vare vårt 5G-nätverksledarskap och en 5G-täckning som under kvartalet översteg 90%, och som inte bara nyttjas till att skapa tillväxt för slutkundstäkterna utan också i grossistverksamheten, ett område vi fortsätter att bygga med den framgångsrika överföringen av Fjordkrafts mobilkunder till vårt nätverk under kvartalet. Stark tillväxt för tjänsteintäkterna inom både konsument-, företags- och grossistsegmentet resulterade i en tvåsiffrig EBITDA-tillväxt.

Litauen och Estland
fortsatte att omvandla medelhög till hög ensiffrig tjänsteintäktstillväxt till tvåsiffrig EBITDA-tillväxt, trots kostnadspressen från förhöjd inflation. Litauen utökade sin ledande nätverksposition ytterligare och leder nu både sin lokala marknad och Telia-koncernen med 99% 5G-befolkningstäckning samt har helt bytt ut all nätverksutrustning från Huawei till Ericsson på rekordtid. Vår pålitlighet och ledande position inom säkerhet blev uppenbar när vi valdes som den enda leverantören av uppkoppling och ICT tjänster till NATO-toppmötet i Vilnius tidigare denna månad.

Danmark expanderade också sitt 5G-nätverk, som nu täcker över 90% av befolkningen vilket stödjer positiv mobiltillväxt för både konsument- och företagssegmentet, samt främjar tillväxten inom bredband genom den framgångsrika 5G-internettjänsten som levereras via fast trådlös uppkoppling. Fortsatt fokus på hållbara effektivitetsförbättringar resulterade i en EBITDA-tillväxt om 24%. Försäljningen av Telia Danmark till Norlys går som planerat och slutliga avtal förväntas att tecknas under det tredje kvartalet.

Inom Tv och Media fortskred arbetet med att omfokusera verksamheten och lanseringen av den nya tjänsten TV4 Play är nu bara några veckor bort. De ekonomiska utsikterna och den svagare detaljhandelsmiljön resulterade i att annonsmarknaden försvagades ytterligare under kvartalet och våra annonsintäkter minskade med 14%. Samtidigt ökade intäkterna från betal-tv med 4%, drivet av prisökningar. EBITDA minskade därför till en förlust om 7 MSEK under kvartalet, från de minskade annonsintäkterna, innehållsåtaganden som gjorts under tidigare år och kostnader relaterade till den kommande lanseringen av den nya hybridtjänsten TV4 Play. Fullt fokus ligger nu på att återföra verksamheten till lönsam och hållbar tillväxt. Först genomför vi den tidigare aviserade sammanslagningen av C More-tjänsterna med TV4 och MTV, lanseringen av den nya hybridtjänsten från TV4 och stängningen av varumärket C More. För det andra gör vi en grundläggande förändring av vår premiumsportverksamhet genom att framöver endast eftersträva rättigheter med vissa tydliga profiler som stödjer TV4:s och MTV:s lokala positioner och som har ett avsevärt förbättrat förhållande mellan kostnader och intäkter. För det tredje adresserar vi TV4:s kostnadsbas. Genom att ta dessa steg kommer vår Tv och Media-verksamhet att accelerera sin digitalisering, bli ännu mer relevant för både tittare och annonsörer och vara i en stark position att återställa lönsamhet och kassaflödesgenerering när annonsmarknaden vänder.

Om vi tittar på våra viktigaste finansiella mått, var det andra kvartalet i stort sett i linje med våra förväntningar, med styrka i telekomverksamheten som delvis kompenserade för svaghet inom Tv och Media. I takt med att EBITDA-tillväxten i telekomverksamheten har accelererat, med stöd av ökade prisförändringsaktiviteter, har de operationella kostnaderna också ökat något på grund av inflationstrycket och investeringar i kundvård för att skydda kundnöjdheten. Nettoskulden ökade, påverkat av kassaflödesfasning och en starkare EUR mot SEK. Dock kvarstår målintervallet om 2,0-2,5x avseende nettolåneskuld i relation till justerad EBITDA, och med ett starkare prognostiserat kassaflöde under det andra halvåret, samt försäljningen av Telia Danmark, räknar vi med att vara tillbaka väl inom intervallet. Våra utsikter för helåret kvarstår, även om vi med lägre bidrag från Tv och Media mer sannolikt kommer att vara i den nedre halvan av vårt kassaflödesintervall om 7-9 GSEK.

När vi går in i andra halvåret förblir vi extremt fokuserade på våra ovan nämnda strategiska prioriteringar som helt klart driver lönsam tillväxt i vår telekomverksamhet. Arbetet med att omfokusera Tv och Media samt att förbättra kapitalallokering och kassaflödesomvandling fortsätter också i snabb takt. Även om inflation och högre räntor förblir starka motvindar för oss, stabiliseras de gradvis, och vår telekomverksamhets motståndskraft kommer att stödja vårt fortsatta momentum under det andra halvåret. Med detta sagt är vi fortfarande vaksamma på fortsatt makroekonomisk osäkerhet och förändringar i kundernas beteenden och kommer att vidta nödvändiga åtgärder, om dessa utvecklas negativt, för att skydda vår verksamhet.

Avslutningsvis vill jag tacka alla mina Telia-kollegor och samarbetspartners för deras fortsatta hårda arbete, och våra aktieägare för deras fortsatta stöd, när vi bygger ett Bättre Telia för alla. Jag önskar alla en välförtjänt sommarledighet.”

Allison Kirkby

VD & koncernchef

I VD-kommentar, är alla tillväxttal presenterade i enlighet med definitionen ”jämförbar bas” och EBITDA avser justerad EBITDA, om inget annat anges. Se definitioner för ytterligare information.

Denna information är sådan information som Telia Company AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 juli 2023 kl. 07.00 CET.

För mer information, kontakta Iréne Krohn, Presschef, på 0771-77 58 30, besök vårt nyhetsrum och följ oss på LinkedIn och Twitter. Besök vår mediabank för att ladda ner vår logotyp, högupplösta bilder av Telias ledning, kontor och lösningar, samt videomaterial för redaktionellt bruk.

Framtidsinriktade uttalanden

Uttalanden i pressreleasen avseende framtida förhållanden och händelser, inklusive framtida utveckling och uttalanden om trender, är framtidsinriktade uttalanden. Till sin natur är sådana framtidsinriktade uttalanden osäkra och innefattar risk eftersom de hänför sig till eller är beroende av framtida förhållanden som ännu inte inträffat. Det kan inte garanteras att framtida resultat inte kommer att avvika väsentligt från de angivna eller förutskickade beroende på ett flertal faktorer, varav många är utanför företagets kontroll.

Vi är Telia Company. Våra cirka 19 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Läs mer på www.teliacompany.com.

Taggar: