Telia Company delårsrapport januari-september 2022

Tillväxten fortsätter trots motvind

Sammanfattning tredje kvartalet

• Nettoomsättningen ökade 5,6% till 22 456 MSEK (21 271) och på jämförbar bas steg nettoomsättningen 2,7%.
  • Tjänsteintäkterna ökade 5,0% till 19 028 MSEK (18 130) och på jämförbar bas ökade tjänsteintäkterna 2,3%. För telekomverksamheten, d.v.s. exklusive Tv och Media-enheten, växte tjänsteintäkterna på jämförbar bas med 2,6%.
  • Justerad EBITDA ökade 4,3% till 8 070 MSEK (7 738) och på jämförbar bas ökade justerad EBITDA 1,0%, detta trots en negativ påverkan om ungefär 300 MSEK från ökade energikostnader. För telekomverksamheten, d.v.s. exklusive Tv och Media-enheten, växte justerad EBITDA på jämförbar bas med 0,5%.
  • Rörelseresultat ökade till 3 188 MSEK (2 634).
  • Totalt nettoresultat uppgick till 1 883 MSEK (1 622).
  • Operationellt fritt kassaflöde minskade till 2 052 MSEK (2 937) och kassaflöde från löpande verksamhet minskade till 6 151 MSEK (6 598).
  • Nettolåneskuld i relation till justerad EBITDA uppgick till 2,07x vid slutet av kvartalet.
  • Utsikterna har uppdaterats för att reflektera förändrade makroekonomiska förutsättningar.

Sammanfattning niomånadersperioden

• Nettoomsättningen ökade 2,5% till 66 566 MSEK (64 962) och på jämförbar bas ökade nettoomsättningen med 2,3%.
  • Tjänsteintäkterna ökade 2,1% till 56 952 MSEK (55 759) och på jämförbar bas steg tjänsteintäkterna med 2,6%. För telekomverksamheten, d.v.s. exklusive Tv och Media-enheten, växte tjänsteintäkterna på jämförbar bas med 2,6%.
  • Justerad EBITDA steg 1,7% till 22 954 MSEK (22 571) och på jämförbar bas ökade justerad EBITDA 0,7%, detta trots en negativ påverkan om ungefär 500 MSEK från ökade energikostnader. För telekomverksamheten, d.v.s. exklusive Tv och Media-enheten, växte justerad EBITDA på jämförbar bas med 3,0%.
  • Rörelseresultat minskade till 8 457 MSEK (13 460).

VD-kommentar…

"Telias resultat för tredje kvartalet visar på fortsatt kommersiellt momentum med tjänsteintäktstillväxt om 2,3% och alla våra enheter levererade positiv tjänsteintäktstillväxt för första gången på flera år. Den makroekonomiska motvinden ökade dock från en bris till en mild storm under sommaren, med kraftigt högre energipriser och räntor. Under kvartalet kunde vi motverka en del av denna motvind och vår finansiella utveckling var positiv, med fortsatta kostnadseffektiviseringar och en EBITDA-tillväxt om 1,0%. Hade energikostnaderna inte ökat hade EBITDA växt med 4,9%, i linje med vår ursprungliga plan för andra halvåret i år. Medan vi ser underliggande framsteg mot våra kort- och medellångsiktiga mål, skapar elpriser och räntor på kort sikt implikationer för våra utsikter, som jag kommer att förklara senare.

Tillväxtmomentum fortsätter att drivas av ett obevekligt fokus på genomförandet av den strategi vi satte upp i början av förra året för att skapa ett Bättre Telia. Inom “Inspiring customers” gör vår position som den mest pålitliga nätverksledaren det möjligt för oss att behålla en premiumposition och är grundläggande för att stödja de många prissättnings-aktiviteter vi vidtar för att kompensera för inflationstrycket. Våra tjänsters roll för att möjliggöra hållbar innovation och digitalisering blir också allt tydligare, och vi är särskilt stolta över att ingå ett långsiktigt samarbete med det svenska eldistributionsföretaget Ellevio avseende att leverera och förvalta datanätsinfrastrukturen för cirka 8 000 elkraftsstationer, vilket möjliggör ett bättre, smartare, miljövänligare och mer kostnadseffektivt nät för Sverige.

I ”Connecting everyone” accelererade utrullningen av 5G och vi når nu 63% av den nordiska och baltiska befolkningen, en ökning från 49% i juni. I Litauen gjorde fleråriga förberedelser det möjligt för Telia att slå på 700MHz- och 3,6GHz-banden direkt efter att de anskaffats, vilket gjorde Telias 5G-tjänster unikt tillgängliga för 80% av den litauiska befolkningen över en natt. I Norden är Telia Norge och Telia Sverige fortfarande marknadsledande med 78% respektive 40% befolkningstäckning.

Avseende ”Transform to digital” fortsätter vi att skapa en enklare, snabbare och mer datadriven organisation som är bättre på att betjäna våra kunder, samtidigt som vi arbetar med en strukturellt lägre kostnadsbas. Exklusive energipåverkan minskade rörelsekostnaderna med cirka 100 MSEK, eller 2% under kvartalet, vilket håller oss på rätt spår mot vår ambition om 2 GSEK i besparingar vid slutet av 2023, trots inflationstryck som ej kommer från energi. Under kvartalet var det främst personalminskningar i Sverige, Finland och Norge som bidrog. Samtidigt fortsatte avvecklingen av äldre produkter samt övergången till gemensamma och skalbara produkter. Vi avvecklade ytterligare 10 IT-system och nästan hälften av alla nya produkter lanserades på gemensamma plattformar, 35% av äldre produkter har nu tagits ur drift, och minskningen av manuell interaktion i våra kundtjänster fortsatte, med 30% färre kundsamtal i Sverige än under motsvarande period förra året.

Avseende ”Delivering sustainably” och att bygga exekveringsförmågan för att leverera uthålligt var det ett strategiskt val vi gjorde när vi inledde vår resa att skapa ett Bättre Telia, och i detta utmanande ekonomiska klimat kunde det inte vara ett viktigare strategiskt inslag. Uttag av strukturella kostnader fortgår och vi skapar ett mer systematiskt tillvägagångssätt avseende prissättning, till exempel introducerar vi steg för steg KPI-kopplad prissättning för företagskunder över hela vår region och implementerar ett mer omfattande tillvägagångssätt för hantering av kundvärde genom att systematiskt flytta konsumenter till tjänster som är rikare avseende kvalitet, innehåll och pris. Under ett enskilt kvartal kommer dessa strukturella åtgärder inte helt att kompensera för den plötsliga fördubbling av energikostnader som vi såg detta kvartal, detta trots en hög grad av prissäkringar (100% baserat på förnyelsebara resurser). Men över tid kommer dess effekter att skapa en starkare grund som kommer att möjliggöra förbättrad operativ hävstång samt fortsatt utrymme för både investeringar och en växande utdelningskapacitet. Vår balansräkning är fortsatt solid och ligger väl inom målintervallet, vilket möjliggör för vårt återköpsprogram som hittills minskat antalet utestående aktier med cirka 2,4% vid slutet av kvartalet. Vidare avseende att leverera uthålligt så är vi stolta över att ha tilldelats EcoVadis platina-medalj för starkt hållbarhetsarbete genom våra policyer, åtgärder och resultat, vilket placerade Telia bland topp 1% av de 75 000 företagen som utvärderats över hela världen.

Avseende våra affärsenheter rapporterade Telia Sverige återigen tillväxt för både intäkter och EBITDA, trots fortsatt motvind från föråldrade tjänster. Tjänsteintäktstillväxten bibehölls med cirka 2% för de mobila avtalsabonnemangen, 4% för fast bredband och 15% för tv. Tv-utbudet förstärktes genom tillskottet av streamingrättigheterna för den svenska fotbollsligan Allsvenskan, vilket hjälpte oss i förberedelserna avseende Viaplay-avtalets upphörande i slutet av september, vilket i sig var väldigt olyckligt för våra kunder. Telias tv-erbjudande är fortsatt starkt och inkluderar premiumsporträttigheter så som svensk ishockey och svensk fotboll, italiensk och spansk fotboll och UEFA Champions League.

Telia Finland rapporterade en solid förbättring inom mobilsegmentet med en intäktstillväxt som accelererade till 3,5% under kvartalet med bra momentum i både konsument- och företagssegmenten. Det fasta segmentet var mer utmanande på grund av en accelererande migration bort från koppar- och datakomtjänster med hög marginal, men den totala tjänsteintäktstillväxten var positiv om 0,7% för kvartalet. Den transformationsrelaterade kostnadseffektiviseringen fortsatte att materialiseras, men Finland drabbades särskilt hårt av energipriserna som var 3 gånger högre än motsvarande period förra året, vilket ledde till en EBITDA-minskning om 7,3 % för kvartalet.

Telia Norges momentum fortsatte med 5,9% tjänsteintäktstillväxt, drivet till lika delar av konsument- och företagssegmentet, stöttat av medvetna initiativ inom prissättning avseende bredband och tv. EBITDA-tillväxten accelererade till 4,5%, trots motvind från energi, som ett resultat av breda marknadsandelsökningar och ovannämnda prisinitiativ.

I Litauen tog Telia en tydlig ledning när det gäller 5G och ser redan en stark initial efterfrågan, med en tydlig 5G-prispremie liknande den i Finland. Telia utnämndes också som Litauens fjärde mest älskade varumärke i Baltic Brands Ranking, vilket stärkte vår kvalitetsposition och är en viktig möjliggörare för ytterligare initiativ runt prissättningen. En ökning av tjänsteintäkterna om 5,6% omvandlades inte till EBITDA-tillväxt detta kvartal på grund av energikostnader. Marknaden för energisäkring är mycket mindre utvecklad i Baltikum än i Norden och därav den oproportionerliga påverkan på vår litauiska verksamhet detta kvartal. Telia Estland bibehåller också sin nätkvalitet och 5G-ledarposition och ökade både tjänsteintäkter och EBITDA med 5,0% respektive 4,4% under kvartalet. För Telia Danmark var ökningen av tjänsteintäkterna blygsam, men omvandlingen av verksamheten fortsätter och övergången till att bli en effektivare och smidigare dansk mobilaktör gjorde att EBITDA ökade med 8,1 %, trots extrem energimotvind.

TV och Media rapporterade ytterligare ett kvartal med rekordstora reklamintäkter, en ökning med 5,9 %. EBITDA steg med 24% drivet av högre annonsintäkter och lägre innehållskostnader. Efter utgången av kvartalet tillkännagav vi ​​ att vi kommer att konsolidera allt linjärt och streaming-innehåll tillsammans under TV4 och MTV, detta för att förenkla vår organisation och erbjuda våra kunder fullständig tittarflexibilitet över en gemensam plattform, TV4 i Sverige och MTV i Finland. Som ett resultat kommer C Mores premium-innehåll i slutändan att överföras till TV4 och MTV, vilket möjliggör en mer fokuserad portfölj av nordiskt innehåll på färre plattformar i framtiden.

Som jag sa förra kvartalet har det gått decennier sedan världen senast såg dagens makroekonomiska förhållanden. Efter att ha sett energikostnader och räntor öka kraftigt under kvartalet utmanas vi mer än vi förväntade oss för bara tre månader sedan. När vi tittar på resten av detta och nästa år, ser vi att våra ursprungliga intäkts-, kostnadstransformations- och CAPEX-effektiviserings-planer levererar och de ytterligare åtgärder vi nu vidtar, både vad gäller prissättning och kostnadsuttag, kommer att bygga ytterligare motståndskraft. Dock resulterar de nuvarande energipriserna, trots säkringar, i signifikanta kortsiktiga kostnadsökningar och vi justerar därför nu ner utsikterna för vår EBITDA-tillväxt för 2022 och 2023. Energikostnadsökningen är för helåret 2022 uppskattad till omkring 900 MSEK, vilket är 600 MSEK högre än vad vi förväntade oss för bara 3 månader sedan. Detta och högre räntor är nu reflekterade i våra förväntningar avseende det operationella fria kassaflödet för 2022, vilket förväntas att understiga miniminivån för utdelningsåtagandet. Som en följd av osäkerheten runt den nuvarande makroekonomiska utvecklingen, kommer vi att vänta till dess att vi rapporterar vårt helårsresultat i januari, innan vi kommenterar på kassaflödet för 2023.

Bortsett från makrofaktorer, vilka ligger utanför bolagets kontroll, visar verksamheten sin motståndskraft, vilket är uppenbart i resultatet för tredje kvartalet, och vi kommer inte dra oss för att vidta ytterligare åtgärder när omgivningen kräver detta. Tack vare de val vi har gjort de senaste två åren när det gäller kapitalallokering, på en mer fokuserad nordisk/baltisk portfölj, stärkandet av vår balansräkning och i att bygga grunden för en återgång till uthållig tillväxt, är jag övertygad om att om vi behåller fokus på genomförandet av vår strategi, med en accelererad takt, kommer vi att bli ett ännu bättre Telia när den makroekonomiska motvinden avtar. I dessa tider kunde jag inte vara mer tacksam för det mycket engagerade Telia-teamet som förblir fokuserade på att återuppfinna ett Bättre Telia till gagn för alla våra intressenter, idag, imorgon och långt in i framtiden.”

Allison Kirkby

VD & koncernchef

I VD-kommentar, är alla tillväxttal presenterade i enlighet med definitionen ”jämförbar bas” och EBITDA avser justerad EBITDA, om inget annat anges. Se definitioner för ytterligare information.

Denna information är sådan information som Telia Company AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 oktober 2022 kl. 07.00 CET.

För mer information, kontakta gärna Roija Rafii, Pressansvarig: 0771 77 58 30, besök Newsroom och följ oss på Twitter @Teliacompany.

Framtidsinriktade uttalanden

Uttalanden i pressreleasen avseende framtida förhållanden och händelser, inklusive framtida utveckling och uttalanden om trender, är framtidsinriktade uttalanden. Till sin natur är sådana framtidsinriktade uttalanden osäkra och innefattar risk eftersom de hänför sig till eller är beroende av framtida förhållanden som ännu inte inträffat. Det kan inte garanteras att framtida resultat inte kommer att avvika väsentligt från de angivna eller förutskickade beroende på ett flertal faktorer, varav många är utanför företagets kontroll.

Vi är Telia Company. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Läs mer på www.teliacompany.com.

Taggar: