Telia Company lånar upp 4 miljarder NOK i obligationsmarknaden

Idag emitterade Telia Company obligationer om totalt 4 miljarder NOK inom ramen för bolagets befintliga EMTN-program (Euro Medium Term Note) om 12 miljarder Euro.

Obligationerna är uppdelade i två löptider, 2 miljarder NOK med förfall i mars 2029, med en fast och en rörlig tranche, och 2 miljarder SEK med förfall i mars 2034 till fast ränta.

Kupongen för den 5,25-åriga obligationen blev 4,675 procent per år på den fasta tranchen, och 3M Nibor +105 räntepunkter på den rörliga tranchen. Kupongen för den 10,25-åriga obligationen blev 4,790 procent per år.

Agneta Wallmark, Telia Companys chef för Group Treasury, säger: “Vi är mycket nöjda över att ha funnit en möjlighet att finansiera oss i NOK genom att emittera dessa nya obligationer på den norska obligationsmarknaden. Vi är särskilt nöjda över den totala volymen i orderboken, som återspeglar det starka intresset från ett stort antal investerare för alla tre trancher i denna transaktion. Denna transaktion passar väl in i vår finansieringsstrategi, med fokus på långsiktighet och diversifiering av investerare.”

Utsedda rådgivare till Telia Company i denna transaktion var Danske Bank och SEB.

För mer information, kontakta Telias Companys pressavdelning på 0771-77 58 30, besök vårt nyhetsrum och följ oss på LinkedIn och X. Besök vår mediabank för att ladda ner vår logotyp, högupplösta bilder av Telias ledning, kontor och lösningar, samt videomaterial för redaktionellt bruk.