Telia Company meddelar kommande förändringar i koncernledningen

Telia Company meddelar idag att Tim Pennington har utsetts till interim Executive Vice President, Group Chief Financial Officer och medlem av koncernledningen med start i september 2023. Tim Pennington ersätter Per Christian Mørland som, vilket tidigare meddelats, lämnar Telia i slutet av september. Tim Pennington kommer att ha rollen som interim CFO till dess att en permanent ersättare till Per Christian Mørland har börjat och fortsätter sedan i en rådgivande roll till bolaget åtminstone till utgången av september 2024.

Tim Pennington har tidigare arbetat som CFO på Millicom, Cable & Wireless Communications och Hutchison Telecommunications International Ltd, och sitter idag i styrelsen på MTN Group, Afrikas största mobiloperatör.

Dessutom, som tidigare meddelats, kommer Dan Strömberg, Senior Vice President, Chef för LED (Litauen, Estland och Danmark) och medlem av koncernledningen, att pensionera sig från Telia i augusti. Rollen som Chef för LED kommer inte finnas kvar när Dan pensionerat sig, istället kommer Telia Litauens VD Giedrė Kaminskaitė-Salters och Telia Estlands VD Holger Haljand att rapportera direkt till Allison Kirkby, Telia Companys VD och koncernchef, men inte vara en del av koncernledningen. Fram till dess att den förväntade försäljningen av Telia Danmark är genomförd kommer Telia Danmarks VD Petr Cermak att rapportera till Stefan Backman, Telia Company Executive Vice President, Chefsjurist och Chef för Corporate Affairs. Dan Strömberg kvarstår som ordförande i styrelsen för Telia Litauen.

Allison Kirkby, Telia Companys VD och koncernchef, säger: “Jag är mycket glad över att välkomna Tim, med hans omfattande erfarenheter och djupa kompetens från telekom och finans, till Telia. Samtidigt tackar vi av Dan Strömberg som pensionerar sig efter 43 års hängiven tjänst på Telia. Det hör inte till vanligheten att stanna på ett bolag under så lång tid och jag vill passa på att tacka Dan för hans enastående bidrag till Telia under de här åren och önska honom lycka till vid den välförtjänta pensioneringen.”

För mer information, kontakta Telias Companys pressavdelning på 0771-77 58 30, besök vårt nyhetsrum och följ oss på LinkedIn och Twitter. Besök vår mediabank för att ladda ner vår logotyp, högupplösta bilder av Telias ledning, kontor och lösningar, samt videomaterial för redaktionellt bruk.

Vi är Telia Company. Våra cirka 19 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Läs mer på www.teliacompany.com.