Telia Company omstrukturerar sitt leverantörsfinansieringsprogram

• Telia omstrukturerar sitt leverantörsfinansieringsprogram och minskar volymen med cirka 50% under andra halvåret 2024
  • Syftet med omstruktureringen är att driva förenkling, minska kassaflödesvolatilitet och öka transparensen i balansräkningen, samtidigt som programmets fördelar för Telia och dess leverantörer bibehålls

Telia Companys leverantörsfinansieringsprogram är en värdefull komponent avseende företagets hantering av rörelsekapitalet och möjliggör förlängda betalningsvillkor för Telia, samtidigt som det ger fördelar för Telias leverantörer i form av snabbare betalningar.

Leverantörsskulder under leverantörsfinansieringsprogrammet uppgick till 11,5 GSEK per den 31 december 2023, vilket framgår av kvartals- och årsrapporterna för 2023, och förväntas, efter omstruktureringen, vara cirka 50% lägre per den 31 december 2024. Den nya portföljstrukturen syftar till att bättre tjäna Telia och dess leverantörer i den nuvarande makroekonomiska miljön och föra programmets storlek närmare de övergripande branschnivåerna. Omstruktureringen bedöms resultera i minskad kassaflödesvolatilitet över tid och ha begränsade effekter på nettoresultatet. Effekten på den rapporterade nettoskulden i förhållande till justerad EBITDA förväntas bli en ökning om cirka 0,2x, men skuldsättningsgraden beräknas ligga kvar inom målintervallet om 2,0-2,5x.

Omstruktureringen förväntas resultera i negativa kassaflödeseffekter på upp till 6 GSEK under andra halvåret 2024, relaterat till rörelsekapitalet. Alla Telias finansiella framtidsutsikter för helåret, vilka relaterar till tjänsteintäktstillväxt, justerad EBITDA-tillväxt, CAPEX exklusive kostnader för licenser, frekvenser och nyttjanderättstillgångar samt den strukturella delen av Operationellt fritt kassaflöde, kvarstår oförändrade.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

För mer information, kontakta Telias Companys pressavdelning på 0771-77 58 30, besök vårt nyhetsrum och följ oss på LinkedIn och X. Besök vår mediabank för att ladda ner vår logotyp, högupplösta bilder av Telias ledning, kontor och lösningar.

OM TELIA

Telia Company (STO: TELIA) är en ledande nordisk och baltisk telekomoperatör och ett nordiskt mediehus. Vi förser konsumenter, företag och offentliga verksamheter med kritisk digital infrastruktur, informations- och kommunikationstjänster, samt underhållning. Våra duktiga kollegor möter varje dag miljontals kunder i en av världens mest uppkopplade regioner. Vi är navet i det digitala ekosystemet och tillhandahåller 25 miljoner mobil-, bredband- och TV-abonnemang som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att hålla kontakten med allt som är viktigt 24/7/365. Läs mer på www.teliacompany.com/sv