Telia Company presenterar sin Års- och Hållbarhetsredovisning för 2023

Idag publicerade Telia Company sin Års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som reflekterar året som var och beskriver bolagets finansiella resultat, strategiska initiativ och hållbarhetsarbete.

Patrik Hofbauer, Telia Companys VD och koncernchef, säger: "Medan den här års- och hållbarhetsredovisningen täcker året innan jag började på Telia, är jag inspirerad av – och stolt över att dela med mig av – de framsteg som bolaget gjorde under 2023. Rapporten belyser hur Telia uppnådde en bred EBITDA-tillväxt med ytterligare förbättringar inom områden som Net Promoter Score och kapitalallokering, kundupplevelse, medarbetarnas kompetens och hållbarhetsarbetet i vår egna verksamhet. Några av nyckeltalen listas nedan men det finns alldeles för många höjdpunkter för att nämna alla, så jag uppmuntrar alla våra intressenter att läsa hela rapporten.

"Även om vi ser att vi har en bra strategi på plats så är det prioriterat för mig, min ledningsgrupp, vår styrelse, våra anställda, kunder och aktieägare, att vi fortsätter exekvera på strategin. Med tanke på digitaliseringens betydelse i dagens samhälle ser jag att Telia gör en viktig insats i de länder där vi är verksamma. Hållbarhet är prioriterat för oss och styrande i allt vi gör, vilket hjälper oss att skapa värde för alla våra intressenter, samtidigt som vi minskar vår negativa påverkan på planeten.”

Finansiell och operationell översikt

• 75,9 miljarder kronor (73,0) i tjänsteintäkter
  • 30,3 miljarder kronor (29,0) i justerad EBITDA
  • 6,7 miljarder kronor (5,1) i operativt fritt kassaflöde
  • 2,00 kronor/aktie (2,00) i föreslagen utdelning
  • 2,32x (2,35x) i nettolåneskuld/justerad EBITDA
  • 18,6 miljoner (17,7) mobilabonnemang
  • 3,2 miljoner (3,2) fasta bredbandsabonnemang
  • 3,4 miljoner (3,4) TV-abonnemang

Hållbarhetsöversikt

• CO2e-utsläppen från Telias egen verksamhet (scope 1 och scope 2 marknadsbaserade utsläpp) har minskat med 87% sedan 2018, och företaget är på god väg att nå målet om en 90-procentig minskning till 2030
  • I slutet av året hade leverantörer som ansvarar för 52% av Telias utsläpp från inköpta varor, tjänster och kapitalvaror i leverantörskedjan satt upp vetenskapsbaserade klimatmål, och leverantörer som ansvarar för ytterligare 11% av dessa utsläpp hade förbundit sig att sätta sådana mål inom två år
  • Telias nettonollmål – att minska CO2-utsläppen med minst 90% över hela värdekedjan och kompensera resten till 2040 – ratificerades av Science Based Targets (SBTi)
  • Telia använder förnybar el för den egna verksamheten och för sina nät på alla marknader
  • 27% av alla mobiltelefoner som såldes till företagskunder såldes som ”mobilt-som-tjänst”, ett cirkulärt erbjudande, vilket är enklare och mer hållbart för kunderna och gör det möjligt för Telia att skala upp återanvändning och återvinning av mobiltelefoner
  • 72% av avfallet från den egna och nätverksrelaterade verksamheten återanvändes eller återvanns
  • Telias digitala mötestjänster och IoT-lösningar för fastighets-, transport- och energibolag, gjorde det möjligt för kunder att minska sina CO-utsläpp med mer än 433 000 ton, motsvarande utsläppen från mer än 3,1 miljoner flygresor tur och retur mellan Stockholm och Helsingfors
  • Sedan 2021 har Telia nått 1,4 miljoner individer med initiativ för digital integration, med fokus på att stärka digitala färdigheter bland seniorer, barn, invandrare och småföretag.
  • Telia rankades etta bland 85 telekomföretag, och tvåa bland 1 108 företag globalt inom olika branscher, av Global Child Forum för bolagets åtagande och engagemang för barns rättigheter
  • Vid årets slut var 41% av Telias utökade ledningsgrupp kvinnor (av ~150 chefer). Telias mål är en 50-procentig fördelning mellan kvinnliga och manliga chefer i den gruppen
  • Telia behöll sin Platina-medalj från EcoVadis, vilken placerade bolaget bland de 1% bästa av de  undersökta företagen, samt det högsta möjliga betyget från MSCI ESG Research, och fick en A- Climate Change-betyg från CDP

Engelska och svenska versioner av rapporten finns nu tillgängliga på Telia Companys hemsida. Den svenska årsredovisningen finns även tillgänglig i European Single Electronic Format (ESEF).

Denna information är sådan information som Telia Company är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 mars 2024 kl. 08:00 CET.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Mer information om Telias vetenskapsbaserade netto-nollmål som godkänts av SBTi finns här.

För mer information, kontakta Telias Companys pressavdelning på 0771-77 58 30, besök vårt nyhetsrum och följ oss på LinkedIn och X. Besök vår mediabank för att ladda ner vår logotyp, högupplösta bilder av Telias ledning, kontor och lösningar.

OM TELIA

Telia Company (STO: TELIA) är en ledande nordisk och baltisk telekomoperatör och ett nordiskt mediehus. Vi förser konsumenter, företag och offentliga verksamheter med kritisk digital infrastruktur, informations- och kommunikationstjänster, samt underhållning. Våra 18 000 duktiga kollegor möter varje dag miljontals kunder i en av världens mest uppkopplade regioner. Vi är navet i det digitala ekosystemet och tillhandahåller 25 miljoner mobil-, bredband- och TV-abonnemang som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att hålla kontakten med allt som är viktigt 24/7/365. Läs mer på www.teliacompany.com/sv