Telia Company utser Alexandra Fürst till Chief Technology and Information Officer

Telia Company meddelar idag att Alexandra Fürst har utsetts till Chief Technology and Information Officer och medlem av koncernledningen, med tillträde senast den 31 mars 2025. Alexandra är för närvarande Chief Operating Officer på Dustin Group.

I samband med Telias förändringsprogram som meddelades den 4 september, kommer enheten Common Products & Services (CPS) att byta namn till Technology och förbli en viktig enhet för bolaget med expertis inom IT, nätverk och produktledning, vilket gör det möjligt för Telia att fortsätta dra nytta av stordriftsfördelar där det är relevant.

Med utnämningen av Alexandra som Chief Technology and Information Officer och Chef för Technology, får enheten en ledare med erfarenhet från framträdande roller inom IT och teknik, senast som Chief Operating Officer på Dustin Group och före det som Executive Vice President för IT & Digitalisation. Dessförinnan har hon haft flera ledande roller inom teknikområdet, till exempel på Länsförsäkringar och Tietoevry. Alexandra har studerat en master i Industriell Ekonomi vid Linköpings universitet.

Patrik Hofbauer, Telia Companys VD och koncernchef, säger: ”Jag är mycket glad att välkomna Alexandra till Telia som vår nya Chief Technology and Information Officer. Under åren har hon visat starkt ledarskap i internationella positioner och en förmåga att identifiera och agera på möjligheter att använda nya lösningar och teknik för att skapa kundvärde och nå affärsmål. Tillsammans kommer vi att arbeta för att förenkla och modernisera Telias IT-verksamhet, jobba med innovation, och utmana oss själva att göra ett ännu bättre jobb för våra kunder och alla våra intressenter.”

Alexandra Fürst säger: ”Jag är väldigt glad att komma till Telia under den här förändringsperioden och få möjlighet att bidra till att leverera fantastiska kundupplevelser i Norden och Baltikum. Jag ser fram emot att arbeta med alla kompetenta och professionella kollegor på Telia och tillsammans ytterligare positionera oss att anamma ny teknik, öka kundnöjdheten och verkligen särskilja oss från konkurrenterna.”

Namnändringen från CPS till Technology planeras till den 1 december, när de avsedda organisatoriska förändringarna förväntas vara avslutade efter pågående fackliga förhandlingar. Hein Müskens kommer att fortsätta som tillförordnad chef för enheten, utöver sin ordinarie roll som Chief Information Officer, och kommer senare att rapportera till Alexandra när hon ansluter till Telia.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

För mer information, kontakta Telias Companys pressavdelning på 0771-77 58 30, besök vårt nyhetsrum och följ oss på LinkedIn och X. Besök vår mediabank för att ladda ner vår logotyp, högupplösta bilder av Telias ledning, kontor och lösningar.

OM TELIA

Telia Company (STO: TELIA) är en ledande nordisk och baltisk telekomoperatör och ett nordiskt mediehus. Vi förser konsumenter, företag och offentliga verksamheter med kritisk digital infrastruktur, informations- och kommunikationstjänster, samt underhållning. Våra duktiga kollegor möter varje dag miljontals kunder i en av världens mest uppkopplade regioner. Vi är navet i det digitala ekosystemet och tillhandahåller 26 miljoner mobil-, bredband- och TV-abonnemang som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att hålla kontakten med allt som är viktigt 24/7/365. Läs mer på www.teliacompany.com/sv