Telia Company utser ny Chief Financial Officer

Telia Company meddelar idag att Eric Hageman har utsetts till Executive Vice President, Group Chief Financial Officer och medlem av koncernledningen, med start den 15 september 2023. Eric Hageman ersätter Per Christian Mørland, som, vilket tidigare meddelats, lämnar Telia i slutet av september.

Eric Hageman har tidigare haft ledande befattningar på Royal KPN NV, inklusive Group CFO och CEO för KPN Belgium (Base), och som Group CFO på TelecityGroup Plc, IWG Plc och William Hill. Eric började sin karriär i London och arbetade inom M&A och Corporate Finance på Deutsche Bank och ABN Amro. Eric är född 1970 och har en MBA från London Business School och en masterexamen i företagsekonomi från Maastricht University.

Allison Kirkby, Telia Companys VD och koncernchef, säger: "Jag är mycket glad över att välkomna Eric till Telia. Eric har stor erfarenhet från vår sektor och som finanschef där han har lett verksamheter under perioder av förändring och omställning. Vid sidan av hans erfarenheter inom corporate finance är dessa färdigheter precis vad vi behöver när vi går in i nästa fas av vår strategi och fullföljer vårt uppdrag att skapa ett bättre Telia för alla.”

Eric Hageman börjar på Telia Company i början av september och tillträder formellt rollen som Group Chief Financial Officer den 15 september. I och med den här utnämningen får Tim Pennington, tidigare utsedd till interim CFO, en rådgivande position i bolaget.

Eric Hageman säger: "Jag ser verkligen fram emot att börja på Telia, ett bolag med en unik position i Norden och Baltikum. Digitaliseringens positiva inverkan för samhällen, offentliga och privata aktörer, samt konsumenter, har aldrig varit viktigare än idag och jag ser fram emot att fortsätta arbetet med Allison och teamet för att driva lönsam tillväxt i hela bolaget och skapa värde för Telias samtliga intressenter.”

För mer information, kontakta Telias Companys pressavdelning på 0771-77 58 30, besök vårt nyhetsrum och följ oss på LinkedIn och Twitter. Besök vår mediabank för att ladda ner vår logotyp, högupplösta bilder av Telias ledning, kontor och lösningar, samt videomaterial för redaktionellt bruk.