Telia Companys årsstämma 2023

Telia Company AB (publ) höll årsstämma idag den 5 april 2023. Följande huvudsakliga beslut fattades vid årsstämman.

Fastställande av balans- och resultaträkning samt beslut om utdelning

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2022 och beslutade om utdelning om totalt 2,00 kronor per aktie att utbetalas till aktieägarna vid fyra utbetalningstillfällen om vardera 0,50 kronor per aktie. Avstämningsdagar fastställdes till tisdagen den 11 april 2023, måndagen den 31 juli 2023, torsdagen den 26 oktober 2023 och måndagen den 5 februari 2024. Euroclear Sweden AB beräknas genomföra utbetalningarna fredagen den 14 april 2023, torsdagen den 3 augusti 2023, tisdagen den 31 oktober 2023 respektive torsdagen den 8 februari 2024.

Ansvarsfrihet och styrelse

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för 2022.

Johannes Ametsreiter, Ingrid Bonde, Luisa Delgado, Tomas Eliasson, Rickard Gustafson, Lars-Johan Jarnheimer, Jeanette Jäger och Jimmy Maymann omvaldes till styrelseledamöter och Sarah Eccleston valdes till ny styrelseledamot. Lars-Johan Jarnheimer omvaldes till ordförande och Ingrid Bonde till vice ordförande i styrelsen.

Styrelsearvode

Årsstämman beslutade om följande arvoden till styrelseledamöterna: 2 000 000 kronor till styrelsens ordförande, 940 000 kronor till styrelsens vice ordförande, 670 000 kronor vardera till övriga stämmovalda styrelseledamöter, 300 000 kronor till ordföranden i revisionsutskottet, 170 000 kronor vardera till övriga ledamöter i revisionsutskottet, 75 000 kronor till ordföranden i ersättningsutskottet och 75 000 kronor vardera till övriga ledamöter i ersättningsutskottet.

Ersättningsrapport och riktlinjer för ersättning till koncernledningen

Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens ersättningsrapport.

Årsstämman beslutade om nya riktlinjer för ersättning till koncernledningen.

Revisor

Årsstämman beslutade att bolaget ska ha ett registrerat revisionsbolag som revisor och Deloitte AB valdes till revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Den auktoriserade revisorn Peter Ekberg kommer att fortsätta som huvudansvarig revisor. Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Långsiktigt aktieincitamentsprogram

Årsstämman beslutade att inrätta ett långsiktigt aktieincitamentsprogram 2023/2026. Årsstämman godkände även överlåtelse av egna aktier till deltagarna i programmet och till dotterbolag inom koncernen för att säkerställa deras åtaganden att leverera prestationsaktier under programmet.

Bemyndigande om återköp och överlåtelse av egna aktier

Årsstämman bemyndigade styrelsen att besluta om återköp av egna aktier. Återköp får ske på Nasdaq Stockholm och/eller Nasdaq Helsinki vid ett eller flera tillfällen före årsstämman 2024. Högst så många aktier får återköpas att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Återköp får ske endast till ett pris inom det på Nasdaq Stockholm och/eller Nasdaq Helsinki vid var tid gällande intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.

Årsstämman bemyndigade vidare styrelsen att besluta om överlåtelse av egna aktier, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Överlåtelse får ske (i) på Nasdaq Stockholm och/eller Nasdaq Helsinki eller (ii) utanför Nasdaq Stockholm och/eller Nasdaq Helsinki i samband med förvärv av bolag eller verksamheter vid ett eller flera tillfällen före årsstämman 2024. Högst så många egna aktier får överlåtas som det antal aktier som innehas av bolaget vid tidpunkten för styrelsens beslut om överlåtelsen. Överlåtelse av aktier på Nasdaq Stockholm och/eller Nasdaq Helsinki får ske endast till ett pris inom det vid var tid gällande intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs. Vid överlåtelser utanför Nasdaq Stockholm och/eller Nasdaq Helsinki får betalning ske genom kontantbetalning, apportegendom eller genom kvittning och priset ska bestämmas så att överlåtelsen sker till marknadsmässiga villkor.

Minskning av aktiekapitalet genom indragning av egna aktier och fondemission

Årsstämman beslutade att minska aktiekapitalet genom indragning av egna aktier som har återköps inom ramen för det aktieåterköpsprogram om sammanlagt 5,4 miljarder kronor som Telia Company offentliggjorde den 1 juni 2022. Minskningen av aktiekapitalet ska uppgå till totalt 533 709 020,97 kronor och ska ske genom indragning av 157 522 416 aktier som bolaget innehar i eget förvar. Årsstämman beslutade vidare om en fondemission på motsvarande belopp i syfte att återställa aktiekapitalet.

För mer information, kontakta Telias pressavdelning på telefon 0771 77 58 30, besök vårt nyhetsrum eller följ oss på
@Teliacompany.

Vi är Telia Company. Våra cirka 19 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Läs mer på www.teliacompany.com.