Telia Companys årsstämma 2024

Telia Company AB (publ) höll årsstämma idag den 10 april 2024. Följande huvudsakliga beslut fattades vid årsstämman.

Fastställande av balans- och resultaträkning samt beslut om utdelning

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2023 och beslutade om utdelning om totalt 2,00 kronor per aktie att utbetalas till aktieägarna vid fyra utbetalningstillfällen om vardera 0,50 kronor per aktie. Avstämningsdagar fastställdes till fredagen den 12 april 2024, torsdagen den 1 augusti 2024, torsdagen den 31 oktober 2024 och fredagen den 7 februari 2025. Euroclear Sweden AB beräknas genomföra utbetalningarna onsdagen den 17 april 2024, tisdagen den 6 augusti 2024, tisdagen den 5 november 2024 och onsdagen den 12 februari 2025.

Ansvarsfrihet och styrelse

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för 2023.

Johannes Ametsreiter, Ingrid Bonde, Luisa Delgado, Sarah Eccleston, Tomas Eliasson, Rickard Gustafson, Lars-Johan Jarnheimer och Jeanette Jäger omvaldes till styrelseledamöter. Lars-Johan Jarnheimer omvaldes till ordförande och Ingrid Bonde till vice ordförande i styrelsen.

Styrelsearvode

Årsstämman beslutade om följande arvoden till styrelseledamöterna: 2 040 000 kronor till styrelsens ordförande, 955 000 kronor till styrelsens vice ordförande, 685 000 kronor vardera till övriga stämmovalda styrelseledamöter, 306 000 kronor till ordföranden i revisionsutskottet, 174 000 kronor vardera till övriga ledamöter i revisionsutskottet, 75 000 kronor till ordföranden i ersättningsutskottet och 75 000 kronor vardera till övriga ledamöter i ersättningsutskottet.

Ersättningsrapport

Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens ersättningsrapport.

Revisor

Årsstämman beslutade att bolaget ska ha ett registrerat revisionsbolag som revisor och KPMG AB valdes till revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Den auktoriserade revisorn Joakim Thilstedt kommer att vara huvudansvarig revisor. Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Långsiktigt aktieincitamentsprogram

Årsstämman beslutade att inrätta ett långsiktigt aktieincitamentsprogram 2024/2027. Årsstämman godkände även överlåtelse av egna aktier till deltagarna i programmet och till dotterbolag inom koncernen för att säkerställa deras åtaganden att leverera prestationsaktier under programmet.

Bemyndigande om återköp och överlåtelse av egna aktier

Årsstämman bemyndigade styrelsen att besluta om återköp av egna aktier. Återköp får ske på Nasdaq Stockholm och/eller Nasdaq Helsinki vid ett eller flera tillfällen före årsstämman 2025. Högst så många aktier får återköpas att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Återköp får ske endast till ett pris inom det på Nasdaq Stockholm och/eller Nasdaq Helsinki vid var tid gällande intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.

Årsstämman bemyndigade vidare styrelsen att besluta om överlåtelse av egna aktier, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Överlåtelse får ske (i) på Nasdaq Stockholm och/eller Nasdaq Helsinki eller (ii) utanför Nasdaq Stockholm och/eller Nasdaq Helsinki i samband med förvärv av bolag eller verksamheter vid ett eller flera tillfällen före årsstämman 2025. Högst så många egna aktier får överlåtas som det antal aktier som innehas av bolaget vid tidpunkten för styrelsens beslut om överlåtelsen. Överlåtelse av aktier på Nasdaq Stockholm och/eller Nasdaq Helsinki får ske endast till ett pris inom det vid var tid gällande intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs. Vid överlåtelser utanför Nasdaq Stockholm och/eller Nasdaq Helsinki får betalning ske genom kontantbetalning, apportegendom eller genom kvittning och priset ska bestämmas så att överlåtelsen sker till marknadsmässiga villkor.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

För mer information, kontakta Telias Companys pressavdelning på 0771-77 58 30, besök vårt nyhetsrum och följ oss på LinkedIn och X. Besök vår mediabank för att ladda ner vår logotyp, högupplösta bilder av Telias ledning, kontor och lösningar.

OM TELIA

Telia Company (STO: TELIA) är en ledande nordisk och baltisk telekomoperatör och ett nordiskt mediehus. Vi förser konsumenter, företag och offentliga verksamheter med kritisk digital infrastruktur, informations- och kommunikationstjänster, samt underhållning. Våra 18 000 duktiga kollegor möter varje dag miljontals kunder i en av världens mest uppkopplade regioner. Vi är navet i det digitala ekosystemet och tillhandahåller 25 miljoner mobil-, bredband- och TV-abonnemang som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att hålla kontakten med allt som är viktigt 24/7/365. Läs mer på www.teliacompany.com/sv