Telia Companys delårsrapport januari – september 2024

Fullt fokus på nya strategiska prioriteringar

Sammanfattning tredje kvartalet

Intäkterna minskade 0,9% till 21 749 MSEK (21 947) och på jämförbar bas ökade intäkterna 0,9%.

Tjänsteintäkterna minskade 0,6% till 18 820 MSEK (18 935) och på jämförbar bas ökade tjänsteintäkterna 1,2%. För telekomverksamheten ökade tjänsteintäkterna på jämförbar bas 1,1%.

Justerad EBITDA ökade 0,1% till 8 475 MSEK (8 465) och på jämförbar bas steg justerad EBITDA 1,7%. För telekomverksamheten steg justerad EBITDA på jämförbar bas 1,0%.

Rörelseresultatet ökade till 3 892 MSEK (3 516).

Periodens resultat ökade till 2 511 MSEK (1 960) och resultat per aktie ökade till 0,59 SEK (0,46).

Operationellt fritt kassaflöde minskade till 1 633 MSEK (3 357) och strukturell del av Operationellt fritt kassaflöde minskade till 3 099 MSEK (3 660).

Nettolåneskuld/justerad EBITDA uppgick till 2,17x vid slutet av kvartalet jämfört med 2,21x föregående kvartal.

En utdelning om 0,50 SEK per aktie betalades till aktieägarna.

Ett förändringsprogram tillkännagavs med syfte att förenkla verksamheten genom implementationen av en ny verksamhetsmodell, med mål att nå årliga besparingar om minst 2,6 GSEK genom en planerad minskning av 3 000 positioner. Samtliga förändringar är föremål för sedvanliga fackförhandlingar.

Utsikterna för justerad EBITDA samt CAPEX för 2024 uppdaterades och utsikter för 2025 samt finansiella ambitioner på medellång sikt tillkännagavs.

Sammanfattning niomånadersperioden

Intäkterna minskade 0,2% till 65 403 MSEK (65 522) och på jämförbar bas ökade intäkterna 0,4%.

Tjänsteintäkterna ökade 1,4% till 56 857 MSEK (56 081) och på jämförbar bas ökade tjänsteintäkterna 2,0%. För telekomverksamheten ökade tjänsteintäkterna på jämförbar bas 2,1%.

Justerad EBITDA ökade 3,1% till 23 475 MSEK (22 763) och på jämförbar bas steg justerad EBITDA 3,8%. För telekomverksamheten steg justerad EBITDA på jämförbar bas 2,4%.

Periodens resultat ökade till 8 120 MSEK (3 615) och resultat per aktie ökade till 1,93 SEK (0,80) främst på grund av en realisationsvinst från avyttringen av verksamheten och nättillgångarna i Danmark.

Operationellt fritt kassaflöde ökade till 3 614 MSEK (-337) och strukturell del av Operationellt fritt kassaflöde ökade till 5 163 MSEK (4 925).

Fritt kassaflöde per aktie, på rullande tolv månader, ökade till 2,34 (-0,17).

VD-kommentar

”Resultatet för det tredje kvartalet var i linje med våra förväntningar. Tjänsteintäkterna och EBITDA ökade något, jämfört med vårt starka tredje kvartal förra året. Ökade mobila tjänsteintäkter på alla marknader kompenserade mer än väl för minskningen av intäkter från föråldrade fasta tjänster, och kundnöjdheten förbättrades ytterligare. Vi lanserade också ett förändringsprogram med målet att uppnå radikal förenkling, effektivare processer och förbättrade sätt att arbeta, med årliga besparingar på minst 2,6 GSEK, och på vår investeraruppdatering i september lanserade vi nya finansiella ambitioner på medellång sikt.

Kommersiella framsteg

Tjänsteintäktstillväxten i Sverige fortsätter att drivas av konsumentsegmentet som växte +3,9%, trots fortsatt motvind för intäkterna från koppar. Detta var främst drivet av tillväxt om +22,4% för tv och +4,1% för bredband. Kundnöjdhetstrenden fortsätter i rätt riktning och vi är stolta över att kunna rapportera att Telia toppade SKI:s mobil-kundnöjdhetsundersökning avseende de största telekomvarumärkena. Fello gjorde en stark debut och säkrade andraplatsen bland alla varumärken.

Sveriges tjänsteintäkter inom företagssegmentet minskade -3,9% på grund av en svagare makromiljö och licensintäkter från en kund förra året som inte återupprepades. Vi lanserade en ny mobilportfölj för mindre företag, paketerad ihop med en säkerhetstjänst, vilket är en del av vår strategi att förbättra våra erbjudanden och driva ARPU. Dessutom tecknade vi de första avtalen om att sälja fastigheter i Sverige kopplat till moderniseringen av den fasta infrastrukturen.

I Finland var tjänsteintäkterna stabila och, precis som i Sverige, växer konsumentverksamheten inom både mobila och fasta tjänster, samtidigt som företagssegmentet hålls tillbaka av makromiljön, motvindar från regelförändringar och press på intäkterna från föråldrade tjänster. Förenklingsarbetet fortsätter med avyttringen av vår webbhotellverksamhet och nedtrappning av e-faktureringstjänsten.

Norge hade som förväntat, en liten nedgång i tjänsteintäkterna och EBITDA, vilket diskuterades i samband med vårt resultat för det andra kvartalet. Konsumentmobilkundbasen har nu haft fem på varandra följande månader av tillväxt, då våra erbjudanden har emottagits väl, delvis motverkat av uppsägningen av ett företagskontrakt detta kvartal. Samtidigt vann Phonero EPSI:s kundnöjdhetsundersökning för tredje året i rad, och vi ingick samarbetsavtal med flera viktiga företagskunder inklusive det norska försvaret.

Litauen rapporterade en blygsam tillväxt för både tjänsteintäkter och EBITDA trots att de hade ett enastående tredje kvartal förra året till följd av NATO-toppmötet. I Estland förbättrades momentumet något och alla kärnproduktsområden bidrog. Det estniska försvaret testade Telias privata 5G-nätverkslösning, som säkerställer verksamhetskritisk datakommunikation oberoende av tillgången på el och landbaserat internet.

TV och Medias digitalisering fortsatte i snabb takt, med 27% tillväxt inom digitala annonser och 13% tillväxt för streamingintäkterna från direkt-till-konsumentförsäljning. Ett starkt första kvartal för TV4:s Media Manager, en ny plattform som underlättar annonsköp för mindre kunder, bidrog till tillväxten. EBITDA förbättrades trots att innehållskostnaderna fortsatte vara högre än samma period förra året.

Hållbarhetsframsteg

Under kvartalet höll vi Climate Action-möten med våra viktigaste leverantörer för att diskutera deras agenda för utsläppsminskningar. Dessa möten är avgörande för att linjera våra ansträngningar för att uppnå vårt netto noll-mål till 2040. 56% av våra utsläpp i leverantörskedjan täcks av vetenskapligt baserade mål, och vi fortsätter att arbeta nära våra leverantörer för att driva på ytterligare införande.

Finansiella framsteg

Jag flaggade i juli för att EBITDA-tillväxten detta kvartal skulle vara begränsad, efter ett starkt tredje kvartal förra året, för att sedan öka till en tillväxttakt över trenden i fjärde kvartalet. Denna bedömning kvarstår. När det gäller tjänsteintäkterna förväntar vi oss en tillväxttakt under trenden även för fjärde kvartalet, vilket är relaterat till prissättnings- och makrocykler, och våra beslut att styra bort från icke kärnverksamhet och olönsamma tjänster. Hittills i år har tjänsteintäkterna växt med 2,0%, i linje med vår ambition att växa tjänsteintäkterna med omkring 2% under 2025 och över tid. Samtidigt är det uppmuntrande att rörelsemarginalerna går åt rätt håll redan innan besparingarna från vårt nyligen lanserade förändringsprogram ger effekt.

Omstruktureringen av vårt leverantörsfinansieringsprogram som tillkännagavs i september drev den negativa förändringen av rörelsekapitalet detta kvartal, som förväntat. Minskningen syftar till att driva förenkling, minska kassaflödesvolatiliteten och öka balansräkningens transparens, och vi räknar med att slutföra den under det fjärde kvartalet. Trots detta, och den kvartalsvisa utbetalningen av utdelningen på 2 GSEK, förbättrades den finansiella nettoskuldsättningen i förhållande till justerad EBITDA till 2,17x.

Framåtblickar

Under vår investeraruppdatering den 26 september lanserade vi våra strategiska prioriteringar och finansiella ambitioner för 2025-2027. Vi är fast beslutna att förenkla vår verksamhet, driva innovation, uppnå hållbar tillväxt och att nå tjänsteintäkts- och justerad EBITDA CAGR om 2% respektive 4%, samt ett fritt kassaflöde om minst 10 GSEK till 2027.

Sett på kort sikt, fortskrider förändringsprogrammet som planerat, och vi är på väg att implementera den nya organisationen per den 1 december. Programmet syftar till att reducera antalet positioner med 3 000, möjliggöra för snabbare beslutsfattande närmare våra kunder, förbättra det kommersiella genomförandet, samtidigt som lager av organisatorisk komplexitet reduceras.

Vi tror fortfarande att EBITDA-tillväxten kommer att vara starkare i det fjärde kvartalet. Idag uppdaterar vi våra EBITDA-utsikter för helåret 2024 till medelhög ensiffrig tillväxt och CAPEX till under 14 GSEK. Vi kommer också att genomföra förändringsprogrammet under detta kvartal, vilket påverkar många av våra team-medlemmar, och jag vill särskilt tacka alla anställda för deras fortsatta fokus och engagemang under denna övergångsperiod.”

Patrik Hofbauer

VD & koncernchef

I VD:s kommentar är alla tillväxttal presenterade i enlighet med definitionen ”jämförbar bas” och EBITDA avser justerad EBITDA, om inget annat anges. Se definitioner för ytterligare information.

Denna information är sådan information som Telia Company AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2024 kl. 07.00.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

För mer information, kontakta Tobias Gyhlénius, Head of Group Communications, på 0771-77 58 30, besök vårt nyhetsrum och följ oss på LinkedIn och X. Besök vår mediabank för att ladda ner vår logotyp, högupplösta bilder av Telias ledning, kontor och lösningar.

OM TELIA

Telia Company (STO: TELIA) är en ledande nordisk och baltisk telekomoperatör och ett nordiskt mediehus. Vi förser konsumenter, företag och offentliga verksamheter med kritisk digital infrastruktur, informations- och kommunikationstjänster, samt underhållning. Våra duktiga kollegor möter varje dag miljontals kunder i en av världens mest uppkopplade regioner. Vi är navet i det digitala ekosystemet och tillhandahåller 26 miljoner mobil-, bredband- och TV-abonnemang som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att hålla kontakten med allt som är viktigt 24/7/365. Läs mer på www.teliacompany.com/sv

Framtidsinriktade uttalanden

Uttalanden i pressreleasen avseende framtida förhållanden och händelser, inklusive framtida utveckling och uttalanden om trender, är framtidsinriktade uttalanden. Till sin natur är sådana framtidsinriktade uttalanden osäkra och innefattar risk eftersom de hänför sig till eller är beroende av framtida förhållanden som ännu inte inträffat. Det kan inte garanteras att framtida resultat inte kommer att avvika väsentligt från de angivna eller förutskickade beroende på ett flertal faktorer, varav många är utanför företagets kontroll.

Taggar: