Telia Companys styrelse utser Patrik Hofbauer till ny VD och koncernchef

Telia Company meddelar idag att bolagets styrelse utsett Patrik Hofbauer till ny VD och koncernchef med start den 1 februari 2024. Patrik Hofbauer, för närvarande Svenska Spels VD och koncernchef, har omfattande erfarenhet från tidigare ledarpositioner inom telekom och media.

Telia Companys styrelse inledde processen att hitta en ny VD efter Allison Kirkbys beslut att lämna bolaget, vilket meddelades den 31 juli. Som del av processen har styrelsen utvärderat flertalet såväl interna som externa kandidater, med fokus på kvalifikationer inom ledarskap, kundfokus, affärsmannaskap och med dokumenterad förmåga att genomföra strategiska beslut.

Lars-Johan Jarnheimer, Telia Companys styrelseordförande, säger: “Jag är väldigt glad över att presentera, och snart välkomna, Patrik Hofbauer som Telia Companys VD och koncernchef. Patrik har gedigen erfarenhet av att förändra verksamheter som verkar i komplexa miljöer medan han bygger motiverade team som är fokuserade på att skapa värde för kunderna och tillväxt i verksamheten. Telia har visat goda framsteg i sin digitala transformation och fortsätter att genomföra sin strategi för att leverera värde till alla sina intressenter. Styrelsen och jag är övertygade om att Patrik är rätt person att fortsätta leda det här arbetet som VD och koncernchef tillsammans med Telias erfarna ledningsgrupp och dedikerade kollegor i hela organisationen.”

Patrik Hofbauer säger: "Jag är både hedrad och väldigt glad över att ha blivit utsedd till VD och koncernchef för Telia Company och ser fram emot att arbeta tillsammans med alla duktiga kollegor i hela företaget. Telia spelar en mycket viktig roll för sina kunder och de samhällen där bolaget är verksamt och är unikt positionerat för att fortsätta driva digitaliseringen i Norden och Baltikum och bygga vidare på sin ledarposition inom nätinfrastruktur och teknik. Medan jag den senaste tiden har arbetat utanför telekom så har jag med stort intresse följt utvecklingen i branschen, och jag är redo att fortsätta genomföra Telias strategi och arbeta vidare med bolagets digitala transformationsprogram.”

Biografi

Patrik Hofbauer har omfattande erfarenhet från ledande befattningar inom telekommunikation och media, där han tillbringat 11 år inom Telenor i olika ledarroller. Patrik var VD för Telenor i Sverige (2014-2018), VD för Telenor Broadcasting i Norge (2011-2014), VD för Clear Channel i Sverige (2009-2010), VD för Canal Digital i Sverige (2005-2009) och VD för NEC Scandinavia (1999-2004). Patrik är styrelseledamot i Clas Ohlson och styrelseordförande i Preso Holding. Han är född 1968 och har studerat innovation, ledarskap och strategi vid INSEAD, samt marknadsföring vid IHM Business School.

Denna information är sådan information som Telia Company AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 07.30 CET den 13 oktober 2023.

För mer information, kontakta Tobias Gyhlénius, Head of Group External Comms, på 0771-77 58 30, besök vårt nyhetsrum och följ oss på LinkedIn och X. Besök vår mediabank för att ladda ner vår logotyp, högupplösta bilder av Telias ledning, kontor och lösningar, samt videomaterial för redaktionellt bruk.