Telia får pris för bästa mobilnät för röstsamtal

För åttonde året i rad har Telia enligt Tidningen Mobil, Sveriges bästa mobila nät för röstsamtal. Telias mobila bredbandsnät, som enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har Sveriges mest nöjda kunder, utvecklas också hela tiden. Under våren har till exempel hastigheterna i det befintliga mobila bredbandsnätet höjts, antalet surfzoner har utökats och utbyggnaden av 4G har påbörjats.

- Vårt mål har alltid varit att vi ska ha det bästa mobila nätet och vi kan nu verkligen säga att Telia är bäst för flest. Utmärkelsen är ett av många bevis på att vi har ett av Sveriges bästa mobila nät och i alla år har vår styrka varit att erbjuda bra täckning med en hög och jämn kvalitet över hela landet, säger Erik Hallberg, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige. Telias turbo 3G-nät fick nyligen även bäst i test i en undersökning genomförd av HIQ. Totalt har hastighet och täckning mätts i Sveriges 20 största städer samt i en sommar-, och en vinterturistort. Testerna är utförda med likadana modem (Huawei E270+) från de fyra operatörerna; Tele2, Telia, Telenor och Tre. Hastigheten har mätts via bredbandskollen.se och testet genomfördes under juni månad. - Oavsett utmärkelser och bra testresultat fortsätter vi hela tiden att driva utvecklingen framåt för att ge våra kunder det bästa nätet med hög kvalité även i framtiden, säger Erik Hallberg. Telia har under våren höjt hastigheten i sitt mobila bredbandsnät och Telias mobila bredbandskunder har också tillgång till över 2800 surfzoner med hastigheter upp till 22 Mbit/s. Information om Telias mobila täckning och utbyggnad av de mobila näten finns på www.telia.se/tackning . Där kan man även se uppskattad hastighet för det Telias mobila bredband på vilken plats som helst i Sverige. Fakta Telias mobila bredbandsnät Telias mobila bredbandsnät når sammantaget flest invånare i Sverige både räknat i yta och befolkningstäckning: • edge täcker 92 % av Sveriges yta • 3G täcker 99 % av Sveriges befolkning • turbo 3G och turbo 3G+ når över 8 miljoner invånare • Telia har även flest surfzoner med wlan i Sverige med över 2800 surfzoner hos flera butikskedjor som bland annat Pressbyrån och 7-Eleven samt på caféer, båthamnar, campingplatser, flygplatser, tågstationer, hotell och konferensanläggningar med flera ställen. • som första operatör i Sverige bygger nu Telia det nya 4G-nätet, nästa generations supersnabba mobila bredband, i Stockholm