Telia fiberansluter 100 Coop-butiker

Telia tecknar avtal med Coop Sverige om att leverera Datanet, ett ip-baserat företagsnät med fiberanslutningar.

Telia framtidssäkrar Coop Sveriges företagsnät. Nätet byggs upp helt och hållet med fiberanslutningar och binder samman de 100 största Coop-butikerna i Sverige med företagets centrala it-system.

- Vi har valt Telias Datanet-lösning med fiberanslutning som motsvarar våra högt ställda krav på kostnad, kapacitet och säkerhet, samt en flexibilitet att enkelt och kostnadseffektivt öka kapaciteten stegvis när kraven ökar från affärssidan, säger Torbjörn Widh, it produktionschef, Coop Sverige AB.

- Coop Sverige är ytterligare ett företag som kräver högre kapacitet och säkerhet i sin datakommunikation, säger Sverker Hannervall, chef för Företagstjänster på TeliaSonera. Det känns extra roligt att vi får förtroendet att leverera vårt högkapacitetsnät till en av Sveriges största dagligvarukedjor.

Om Telia Datanet
Telia företagsnät, Datanet, är ett virtuellt nätverk som bygger på en mpls-baserad ip vpn-lösning för hög säkerhet. Datanet är plattformsoberoende och skalbar. Datanet erbjuds i Danmark, Finland, Sverige och Norge och har en räckvidd till mer än 50 länder.

Med Datanet som plattform, finns möjlighet att bygga på med ip-baserade kommunikationstjänster som exempelvis ip-telefoni, video och integrering av kommunikationstjänster och it-system – unified communication.