Telia först i Norden med Disney Channel och Discovery on-demand

Som första tv-operatör i Norden kommer Telia från och med i dag att erbjuda sina kunder en helt ny typ av kanalpaket med material från Discovery och Disney Channel. Förutom det tablåstyrda utbudet innehåller varje paket en ”on-demand”- tjänst som ger kunderna tillgång till ett bibliotek av filmer, dokumentärer och serier från respektive bolag. Materialet finns tillgängligt när som helst, dygnet runt och till en fast månadskostnad.

Tv-kvällarna som börjar med en titt i tv-tablåerna håller på att få konkurrens. Det tablåstyrda tv-tittandet utmanas allt mer av tjänster som gör att vi kan titta på vad vi vill - när vi vill. I en nyligen genomförd undersökning från Telia så säger 12 procent av svenskarna att de redan i dag använder video-on-demand och nästan 50 procent är positiva till att prova det.

– Det blir allt tydligare att vi vill styra vår egen mediekonsumtion och titta på tv när det passar oss. Vi har sett ett tydligt uppsving för video-on-demand-tjänster under 2007 och det är bland annat därför vi nu satsar på två nya kanalpaket som vi tror kommer att tilltala många av våra kunder, säger Kent Jonsson, försäljningschef för bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige.

On-demand i månadskostnaden
Telia lanserar i dag två helt nya kanalpaket som kan köpas separat eller i kombination med andra kanalpaket. Paketen vänder sig främst till familjer med barn som tycker om Disneys klassiska och nya serier (Disney Channel) och till dem som uppskattar dokumentärer om allt från teknik och vetenskap till äventyr, vilda djur och människans historia (Discovery).
Innehåll och priser framgår nedan. On-demand-tjänsten ingår i månadskostnaden.

Kanalpaket Disney
Kanaler som ingår:

Disney Channel
* Toon Disney
* Playhouse Disney

On-demand-tjänst som ingår: Disney Ch@ Play

Pris 39:- / månad

Kanalpaket Discovery Channel
Kanaler som ingår:

* Channel Discovery
* Animal Planet
* Discovery Civilisation
* Discovery Science
* Discovery Travel & Living

On-demand-tjänst som ingår: Discovery On Demand och Animal Planet On Demand
Pris 59:- / månad

För samtliga kanalpaket gäller en uppsägningstid på 3 månader. Alla priser är inklusive moms. Disney Channel utan on-demand-tjänst ingår sedan tidigare i Telias Kanalpaket Stor.