Telia lanserar ny musiktjänst i samarbete med Absolute Music

I dag lanserar Telia en prenumerationstjänst för nedladdning av musik till datorn och mobiltelefonen. För 89 kronor får kunderna varje månad ett nytt digitalt album från Absolute Music med de tolv senaste hitsen eller tio valfria låtar. I tjänsten ingår även 500 MB fritt lagringsutrymme i Telia Säker Lagring.

På bara ett år har Telias musikportal vuxit till att bli en av Sveriges största portaler för musik. Med över 1,5 miljon låtar i musikbutiken Source kan Telia erbjuda kunderna allt från klassiker till de senaste hitsen.

Musikprenumerationen innebär att kunden mot en fast månadskostnad kan ladda ned det senaste albumet från Absolute Music Download som innehåller tolv nya hits eller välja tio valfria låtar från musikbutiken som finns både på telia.se och i Telias mobilportal Surfport. Låtarna kan laddas ned både till mobilen och till datorn.

– Mobiltelefonen har blivit vår tids musikmaskin. Genom den nya prenumerationstjänsten gör vi det möjligt för våra kunder att alltid ha tillgång till sin favoritmusik i mobilen. Vi är glada att kunna samarbeta med att av Sveriges starkaste musikvarumärken, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster Sverige, TeliaSonera.

Samarbetet mellan Telia och Absolute Records är unikt och det första i sitt slag. Telias prenumerationstjänst skiljer sig från andra liknande tjänster på marknaden genom att kunden får behålla sin nedladdade musik även om de avslutar prenumerationen.

– Samarbetet med Telia känns mycket spännande. Absolute Music är Sveriges mest sålda samlingsskivor och med Telias 4,4 miljoner abonnenter tror vi att Absolute Music Download kan bli en lika stor framgång, säger Niklas Ehring, vd på EVA Records/Absolute Music.

Musikprenumerationen är kopplad till tjänsten Telia Säker Lagring och i den fasta månadsavgiften ingår 500 MB lagringsutrymme där kunden kan spara de nedladdade låtarna. Lagringsutrymmet kan utökas om kunderna har behov av det. Skulle kunden tappa bort sin mobil eller få problem med sin dator så finns låtarna i säkert förvar.