Telia ökar tv-utbudet i mobiltelefonerna

I morgon ökar Telia tv-utbudet i sin svenska mobilportal SurfPort med Discovery, Vidiots och Kanal 5. Förutom kanalernas ordinarie programutbud tillkommer även mobilanpassade klipp från Discovery och Vidiots.

Med de nytillkomna kanalerna får kunderna tillgång till såväl fakta som komedi. Discoverys klipp baseras på tv-program som har specialanpassats för tv-tittande i mobilen, medan Vidiots klipp utgörs av roliga hemmavideor från hela världen.

Förutom ett utökat kanalutbud satsar Telia på enkelhet för kunderna. Med ett speciellt program, en så kallad tv-klient, blir det enklare att använda tjänsten och att bläddra mellan kanalerna.

– Med fler kanaler och vår tv-klient kan vi ge våra kunder en tv-upplevelse som är betydligt mer lik den vi är vana vid från soffan där du snabbt kan zappa mellan kanalerna, säger Fredrik Rudberg, försäljningschef för mobilitetstjänster i Sverige på TeliaSonera.

Telias mobilkunder får tillgång till hela kanalutbudet genom prenumerationstjänsten Telia Mobil-tv. För 69 kronor i månaden kan kunderna titta obegränsat på tv i sin mobil. Kanalutbudet består från och med i morgon av fjorton kanaler:
Discovery, Kanal 5, TV4, Expressen TV, BBC World, Nickelodeon, Eurosport, Eurosport 2, MTV, Aftonbladet TV, The Voice, Star, Idol TV och Vidiots. De flesta kanaler visas live men här finns även klipp (så kallad on demand) som kanalerna specialanpassat för tv-tittande i mobilen.

Så gör du för att se tv i Telias mobiler
Alla Telias mobilkunder som har en 3G- eller Edge-telefon med streamingfunktionalitet kan använda tv-tjänsten. Bäst kvalitet på bild och ljus får man i områden som har 3G täckning.

Telia Mobil-tv startas via Telia Surfport eller via en tv-klient som gör det lättare att använda tjänsten. Tv-klienten kan i dagsläget användas av ett 30-tal olika mobiltelefoner. När kunden kommer in på sidan med tv-kanalerna känner Surfport av om mobiltelefonen stödjer klienten och kunden får då automatiskt frågan om han eller hon vill ladda ned den. Kunderna har tillgång till samma utbud av kanaler och klipp oavsett om de tittar via tv-klienten eller via SurfPort.