• Telia Company/

Telia öppnar en av Sveriges största virtuella spelbutiker - Var fjärde svensk spelar regelbundet data- eller tv-spel

Efter den blygsamma starten av Telias digitala spelbutik i oktober förra året är det nu dags för en rejäl expansion. Från en handfull titlar i dagens butik tar man steget till 600 titlar från de ledande speltillverkarna och blir därmed en av Sveriges största virtuella spelbutiker.

Dataspelbranschen växer så det knakar, finanskris och lågkonjunktur till trots. Idag omsätter spelbranschen 3* miljarder kronor i Sverige och försäljningen fortsätter att öka. Under 2008 gick spelförsäljningen upp med 34* procent jämfört med 2007 och under 2009 spås en ökning med 10 procent jämfört med föregående år. Årets upplaga av undersökning Telia Trendspaning visar att hela 27 procent av svenskarna regelbundet spelar data eller tv-spel och nästan var tionde svensk uppger att de spelar mer spel idag jämfört med förra året. .

Att kunna ladda ner spel till sin pc direkt efter att spelet kommit ut på marknaden lockar allt fler. Det är enklare än att förboka spelet och ta sig till en butik för att köpa det. Blir man av med spelet eller det börjar krångla, så är det bara att ladda ner det igen och bäst av allt - det blir aldrig ”slutsålt” i en butik som ligger på nätet.
– Allt tyder på att konsumenterna vill ha den här valmöjligheten och vi ser att antalet nerladdningar ökar från månad till månad. Vi är mycket glada över att kunna erbjuda kunderna ett så stort utbud av spel, säger Jonas Hallberg, spelansvarig på Bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige.

I Telias Spelbutik (spelbutiken.telia.se) köper man och laddar ned spel direkt till sin dator. Så fort man har betalat, elektroniskt via kort eller faktura, kan spelet laddas ner. Redan idag kan aktuella titlar som World in Conflict, The Godfather II™ (EA) och Command & Conquer: Red Alert 3™ (EA) laddas ned från Telias spelbutik. Här finns också barnspel som Kalle Kunskap samt utbildningsprogram som Trafikskolan. Innan sommaren kommer också SIMS 3™ (EA).

I samband med lanseringen av den utökade spelbutiken passar Telia på att byta distributionsplattform till Ztorm. Samarbetet med Ztorm ger förutom ett större utbud av spel också en rad andra fördelar.
– Det omfattande spelutbudet ger möjlighet till förmånliga kombinationserbjudanden. Vi kommer också att kunna erbjuda att förtesta betaversioner av nya spel och ta fram riktade erbjudanden till Telias blivande och befintliga kunder, säger Jonas Hallberg.

* Dataspelsbranschens rapporter 2009 ”Försäljning av dataspel 2008”

Taggar: