Telia spår SMS-rekord på julafton

8 000 svenskar tillfrågade om julen
Telia spår SMS-rekord på julafton

På julafton kommer svenskarna åter sätta rekord i att önska god jul med ett sms – det förutspår Telia. Telias julundersökning bland 8000 svenskar pekar åt samma riktning då 150 procent fler än inför förra julen säger att de kommer att sms:a sina julhälsningar.

I år väljer 30 procent av svenskarna att sms:a sina julhälsningar. Önska god jul via e-post kommer 26 procent att göra vilket är en fördubbling mot i fjol, medan 23 procent lyfter telefonen.

– Julafton 2006 skickade svenskarna 9,3 miljoner sms i vårt mobilnät och i år pekar allt på att våra kunder kommer att sätta ett nytt hejdundrande sms-rekord. Jag tror på en rejäl ökning. Mycket talar för att vi hamnar över 12 miljoner skickade sms på själva julafton, säger Håkan Dahlström, chef för mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige. Även e-post-hälsningar och mms växer i popularitet och det kan ha sin förklaring i att vi gärna vill dela med oss av bilder på familjen under julen, fortsätter Håkan Dahlström.

Norrländskt i topp
I landet är det jämtlänningarna och norrlänningarna som sms:ar god jul mest. Av jämtlänningarna sms:ar 38 procent sina julhälsningar och 29 procent ringer. Motsvarande för norrlänningarna är 40 respektive 28 procent. Bottennoteringen står Uppsala län för. Här framför endast 25 procent sin julhälsning med ett sms och 22 procent med ett telefonsamtal.

Mms:a familjebilder vanlig julhälsning
Den julhälsning vi allra helst vill skicka i mobiltelefonen är en bild på vår familj. Hela 40 procent av de tillfrågade skulle skicka ett sådant motiv till sina nära och kära.

Om du skickar ett mms som julhälsning - vilket motiv väljer du?
1. Jag tar en bild på min familj 40 %
2. Jag laddar ner en bild med julmotiv från nätet 25 %
3. Jag tar en bild på julgranen 15 %
4. jag tar en bild på mitt husdjur 10 %
5. Jag tar en bild på mig och min partner/ kompis 4 %
6. Jag tar en bild på mig själv 3 %
7. Jag tar en bild på julbordet 3 %

Hur förmedlar du helst dina julhälsningar?
1. Skickar julkort 67 %
2. Sms:ar 30 %
3. Mejlar 26 %
4. Ringer 23 %
5. Hälsar på 10 %
6. Mms:ar 8 %

Om Telias Julundersökning 2007
Telia har frågat 8 192 svenskar om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 16 november.