• Telia Company/

Telia startar utbyggnaden av 4G i Stockholm – först i världen med nästa generations supersnabba mobila bredbandsnät

Telia startar nu utbyggnaden av världens första 4G-nät i Stockholm, framtidens supersnabba mobila bredbandsnät som kommer att ge snabbare hastigheter och utökad kapacitet för kunderna. Kommersiell lansering sker så snart det finns modem och terminaler för 4G.

Nästa generations mobila nät, 4G, kommer att ge Telias mobila bredbandskunder utökade möjligheter att använda interaktiva eller kapacitetskrävande tjänster som till exempel onlinespel, tv eller film på sina bärbara datorer. Telia har tillsammans med Ericsson inlett utbyggnaden av nästa generations supersnabba mobila bredbandsnät med uppkopplingshastigheter som är cirka 10 gånger snabbare än i dagens turbo 3G-nät. Ambitionen är att lansera 4G för Telias kunder under 2010.

– Att kunna surfa snabbt är viktigt för våra kunder i Sverige. Med 4G tar Sveriges bästa och snabbaste mobila bredbandsnät steget vidare med ny teknik som ger ytterligare möjligheter för kunderna att använda kapacitetskrävande mobila tjänster, säger Erik Hallberg, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Avtalet med Ericsson avser utbyggnad av 4G-nätet i Stockholm innanför tullarna, Kista centrum, Globen, Stockholmsmässan i Älvsjö och i Farsta.

– Vi har valt Ericsson för utbyggnaden i Stockholm baserat på företagets långa bakgrund inom mobil kommunikation och möjligheten att snabbt rulla ut 4G i Stockholm med LTE-tekniken, säger Erik Hallberg.