Telia Trendspaning 2008: Svenskarna ute ur sin IT-pubertet

Den starkaste trenden inom IT och telekom 2008 är att svenskarna får ett vuxnare förhållningssätt till tekniken hemma och på jobbet. Telias trendspaning bland 4 000 personer visar att svenskarna i år blir mer ordningsamma, ansvarsfulla och praktiska.

– Det verkar som om vi svenskar upptäckt hur mycket vi har att vinna på att använda modern teknik. En förklaring är säkert att vi har blivit mer vana att hantera den teknik vi har omkring oss. Vi provar och testar och väljer sedan det som vi märker underlättar vår tillvaro och ger oss fördelar, säger Håkan Dahlström, chef för mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Svenskarna vill ha ordning och reda och mobilen har för många blivit det självklara valet. Nästan varannan svensk använder kalendern i mobilen och var femte söker efter buss- eller tågtider med mobilens hjälp. Kalender (52 procent), gps-tjänster (37 procent) och e-post (34 procent) tillhör de tjänster som svenskarna vill ha i sin nya mobil. Nästan var fjärde vill kunna hålla bättre kontakt med sina barn och 15 procent vill sköta fler ärenden med mobilen.

Ansvarskänslan hos svenskarna ökar. Mer än var fjärde säkerhets­kopierar regelbundet sin mobiltelefon. Det kan vara ett klokt beslut eftersom 49 procent har privata bilder i mobilen och 40 procent har förlagt den under det senaste året. Nästan sex av tio svenskar har undvikit virus i datorn och lika många företag anser att de har tillräcklig kunskap om säkerhetsfrågor. Under 2008 slår den allmänna miljömedvetenheten igenom på företags­sidan – nästan 90 procent av företagskunderna kalkylerar in miljövinster vid nyinvesteringar.

Det digitala hemmet
Nio av tio svenskar har internet igång mer än en timme per dag. Webbkameran får under 2008 ett mer påtagligt praktiskt användningsområde. Närmare tre fjärdedelar (72 procent) vill övervaka sina hem. Att försäkra sig om att inget inbrott begås när man är bortrest (62 procent) och kunna se att spis och strykjärn är avslagna (13 procent) är det som lockar mest.

Det tablåstyrda tv-tittandet utmanas allt mer av tjänster som gör att vi kan titta på vad vi vill - när vi vill. Runt 12 procent av svenskarna använder redan i dag video-on-demand och nästan 50 procent är positiva till att prova det.

I hemmen vill man jaga sladdhärvor och slänga ut överflödiga fjärrkontroller. Tekniken ska tjäna ett syfte, men får inte ta onödig plats i hemmet. Travar av cd-skivor blir allt mer sällsynt. Datorn har redan gått om stereon som ljudkälla, framför allt bland 18-22-åringar där 67 procent använder datorn och 16 procent stereon för att lyssna på musik.

– Vi har en uppsjö av teknikprylar i våra hem och många, framför allt yngre, verkar ha fått ihop den digitala tillvaron på ett bra sätt. Men många konsumenter behöver fortfarande en hjälpande hand och här tror jag att vi som kommunikationsleverantör måste bli ännu bättre på att leverera lösningar som "håller ihop", säger Erik Hallberg, chef för bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Om Telia Trendspaning 2008
Telia har för tredje året i rad frågat privatpersoner och företag om deras kommunikationsvanor. Undersökningen bland privatpersoner består av 4 000 personer som har svarat på frågor om kommunikationen i hemmet. Hela Sverige är representerat och de svarande är i alla åldrar. Undersökningen bland företag består av 500 personer i beslutsfattande position som har svarat på frågor om kommunikationen på jobbet. Hela Sverige är representerat och de svarande företagen varierar i storlek från under tio till över 500 anställda. Undersökningarna genomfördes november 2007 – januari 2008. Trendspaningen är producerad i samarbete med trend- och omvärldsanalysföretaget United Minds.