Telia utökar samarbetet med SVT – Telias tv-kunder kan frossa i Melodifestivalen dygnet runt

Telia förbättrar nu möjligheten för sina tv-kunder att själva styra tittandet. Genom SVT Play kan Telia erbjuda tittarna att i efterhand ta del av närmare 40 populära program och programserier direkt i sin tv. Det är fritt fram att titta när man vill - kostnadsfritt. Bland programmen märks såväl det norska talkshowfenomenet ”Skavlan” som Sveriges i särklass mest populär tv-program – Melodifestivalen.

Lördagen den 28 februari inleds det nya samarbetet mellan SVT Play och Telia. Programmen finns tillgängliga några sekunder efter att ordinarie sändningen har startat. De ligger sedan tillgängliga under 30* dagar innan de ersätts.

– Nu blir det möjligt för våra kunder att frossa i Melodifestivalen. Den som missat någon av deltävlingarna eller vill se något av uppträdandena igen kan bara knäppa på tv:n när det passar, säger Stefan Trampus, chef för bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Trenden att titta på tv när man har tid - och inte när tv-tablån bestämmer - är här för att stanna. Det tablåstyrda tv-tittandet utmanas av tjänster som gör att vi kan titta på vad vi vill, när vi vill - så kallade On Demand-tjänster. Det senaste året har inneburit ett markant uppsving för dessa tjänster och mycket talar för att ökningen kommer att fortsätta.

Överenskommelsen mellan Telia och SVT är en naturlig fortsättning på det samarbete som inleddes under 2008 och som gett Telias digital-tv-kunder bland annat sändningar från OS i Peking och nyhetssändningar On Demand.

– Samarbetet med Telia är ett självklart steg i ambitionen att ge våra tittare nya utökade möjligheter att ta del av vårt utbud på tider som passar dem, säger Eva Hamilton, vd på SVT. SVT Play är en stor framgång på svt.se och det känns mycket bra att kunna bredda denna tjänst också till tv-rutan. Vårt mål är att hela tiden öka antalet program som publiken kan välja mellan.

* För nyhetsprogrammen gäller sju dagar.