• Telia Company/

Telia utvecklar sitt mobila bredbandserbjudande – säkerhetspaket, trygghetslöfte och kom-igång-support ingår i nytt erbjudande

Det mobila bredbandet fortsätter sitt segertåg och under sommar¬månaderna har den mobila datatrafiken ökat med 550 procent bland landets privatpersoner. Fler och fler använder mobilt bredband och Telia utvecklar nu sitt mobila bredbandserbjudande genom att öka säkerhet, support och servicegrad för kunden. Telia inför också ett trygghetslöfte som ger returrätt en månad efter inköp om surfhastighet och mobiltäckning inte motsvarar det som kunden har rätt att förvänta sig.

Under året har svenskarna i många avseenden förändrat sitt mobila bredbandsanvändande. Från att ha varit ett enkelt sätt att läsa sin e-post när man arbetar utanför kontoret, till att vara en naturlig del av vardagen.

– I år har det varit en riktig mobil bredbandssommar och det är glädjande att se att allt fler svenskar nyttjar den flexibilitet som det mobila bredbandet ger för både nytta och nöje. Kundernas beteende ska alltid utveckla våra produkter. När vi nu gör det mobila bredbandet säkrare, samtidigt som vi gör det enklare att komma igång och erbjuder kunderna returrätt, tror vi att ännu fler kommer att se nyttan med mobilt bredband, säger Ulrika Steg, chef för den mobila konsumentaffären på TeliaSonera i Sverige.

Trygghetslöfte
I det nya erbjudandet ingår säker surf med antivirusskydd och personlig brandvägg för ett säkrare användande av mobilt bredband. Ökad tillgänglighet i form av e-postkonto för hela familjen (fem e-postadresser) ingår också samt support i form av kom-i-gång-hjälp i butiken. Skulle det ändå visa sig att något inte fungerar som det skall och hastighet och täckning inte är den som kunden har rätt att förvänta sig går det bra att lämna tillbaka sitt mobila bredband inom 30 dagar.

Ökat användande av populära surfzoner
Under sommaren 2008 fördubblades även trafiken i surfzonerna jämfört med föregående år. Surfzonerna finns bland annat på platser som flygplatser, hotell, restauranger, konferensanläggningar, gator och torg med flera ställen runtom i Sverige.

Telias mobila bredbandskunder har tillgång till Sveriges bästa kombinerade mobila datanät med edge, turbo 3G och surfzoner med wlan. Edge täcker idag cirka 90 procent av Sveriges yta, medan 3G når närmare nio miljoner invånare och turbo-3G når cirka sju miljoner invånare. Telia har även Sveriges största nät av surfzoner på mer än 1800 platser i Sverige. Telias täckning samt planerad utbyggnad går att följa på www.telia.se/tackningskartor.

Information om nya Mobilt bredband Fastpris privat – gäller från 25 augusti 2008
Hastigheter:<7,2 Mbit/s till mobil terminal <0,384 Mbit/s från mobil terminal i mobila nät, <54Mbit/s i surfzoner
Pris: 229 kr/månad Engångsavgift 250:- Inga bindningskrav
USB-modem: 1195: - utan bindningstid – kostnadsfritt vid 18 månaders bindning