Teliaavtal med Point ger säkrare kortbetalningar

– först i Sverige med ny europastandard

Telia har tecknat partneravtal med betalkortföretaget Point Transaction Systems som blir återförsäljare av Telia Betal, en unik betaltjänst som ger butikerna en säker distributionskanal för korttransaktioner. För att minska risken för kontokorts-bedrägerier går transaktionen, till skillnad från liknande konkurrerande lösningar, i ett extra säkert datanät helt åtskilt från Internet. Avtalet med Point löper till sista december 2009.

Telia är den första och enda operatören på den svenska marknaden att erbjuda en betallösning som säkerhetsgranskats och godkänts för betaltransaktioner med kort. Telia Betal är anpassad för den nya europastandarden EMV, där datachipet på kontokortet läses av istället för magnetremsan och där kunden måste identifierar sig med en PIN-kod. En privatperson behöver alltså inte oroa sig för att personliga uppgifter kopieras i manipulerade kortterminaler eller att någon obehörig använder ett stulet eller borttappat kontokort.

– Den nya lösningen sätter trygghet och säkerhet i första rummet. Chip som informationsbärare och PIN-kod som identifikationsmetod i kombination med ett extra säkert nät ger ett oslagbart skydd för de konsumenter som väljer att betala med kort, säger Patrik Ugander, Ansvarig företagsförsäljning bredband på TeliaSonera i Sverige.

Med Telia Betal kan butiksinnehavarna även öka servicen mot sina kunder. Tjänsten har högsta tillförlitlighet, vilket ger snabbare kortbetalningar och minskad risk för köbildning vid betalningstillfället.

Samarbetet med Telia innebär att Point kan erbjuda en komplett säkerhetslösning till sina kunder när de säljer kontokortsterminaler. Telia Betal kan hantera flera sorters datakommunikation och annan utrustning som till exempel larm och dator.