Telias digitaltv-kunder först med storfilmer via SF Anytime

För första gången i Sverige lanseras nya storfilmer samtidigt i digital-tv och i landets videobutiker. Det är Telia, Warner och SF Anytime som under hösten släpper ett flertal nya filmer i Telias digital-tv. Det innebär att kunderna kommer att kunna hyra filmerna direkt via tjänsten Video on Demand.

Telias satsning på digital-tv har fått rejält gensvar bland de svenska hushållen. Inte minst gäller det möjligheten att hyra film direkt med hjälp av fjärrkontrollen, så kallad Video on Demand, som utnyttjats flitigt under denna solfattiga sommar. Under juli hyrde Telias kunder nästan 1000 filmer per dag vilket är nytt rekord. Nu tar Telia och SF Anytime ett stort steg framåt för att se till att tittarna har tillgång till de allra senaste filmerna.

– Kunderna vill i allt större utsträckning styra sin egen mediekonsumtion och titta på tv och film när det passar dem. Genom samarbetet med SF Anytime och Warner försäkrar vi oss om att kunderna har tillgång till det allra senaste från filmvärlden, säger Kent Jonsson, ansvarig för bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Totalt är det minst åtta storfilmer från Hollywood som kommer att lanseras under hösten 2007. Först ut är den omtalade filmen ”300” - ett mäktigt epos om slaget vid Thermopyle 480 f.Kr.

Filmerna kommer att finnas tillgängliga i Telias Video on Demand-tjänst och distributören är SF Anytime. Priset för att hyra en storfilm är 49 kronor. Då får man tillgång till filmen under 20 timmar och kan titta på den så mycket man vill. Det går att snabbspola, stoppa och pausa filmen precis som om man har den hemma på en dvd.

– Vi är väldigt nöjda med att utöka vårt befintliga samarbete med två så stora aktörer inom film- och tv-distribution, Warner Bros och Telia. Samarbetet innebär att kunderna nu äntligen kan se sina favoritfilmer hos SF Anytime via Telias digital-tv samtidigt som de kommer ut i videobutikerna runt om i landet, säger Jonas Dahllöf, vd SF Anytime.

Sedan lanseringen av Telia Digital-tv har Telia byggt ut telestationerna kontinuerligt och i dag kan omkring 2,5 miljoner svenska hushåll få tv via telejacket. Telia har hela tiden utvecklat sitt tv-erbjudande med nya kanalpaket och interaktiva tjänster. Förutom Video on Demand kan kunderna i dag till exempel surfa direkt via sin tv och via tjänsten ”Mina Bilder” titta på de bilder som de lagrat på Telias säkra server.

Ytterligare information till journalister lämnas av:
TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30