Telias nöjesportal flyttar in i digital tv:n

Idag flyttar webbportalen Telia Nöje in i Telia Digital-tv. Med nöjesportalen följer en rad tjänster som kunderna känner igen från webben, som exempelvis nyheter, väder och radio. Med de nya tjänsterna blir tv:n mer interaktiv än någonsin. Kunderna möts även av ett nytt grafiskt gränssnitt med klickbara bilder och ikoner som gör navigeringen med fjärrkontrollen betydligt enklare.

Telia Nöje är samlingsnamnet för Telias nöjessatsning. En del i denna satsning är den nöjesportal med musik, spel, tv och film som i december lanserades på webben www.telia.se/noje. Idag flyttar alltså samma portal in tv:n. Målet är att samla alla nöjestjänster och göra dem lättillgängliga för kunderna – oavsett vilken access de har tillgång till.

- Med liknande tjänster och innehåll i tv:n och datorn är det enklare för kunderna att hitta och använda de tjänster de är intresserade av. Alldeles oavsett accessform så är det ju innehållet de vill åt, säger Kent Jonsson, marknadsansvarig bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Lanseringen av nöjesportalen i Telia Digital-tv innebär att det blir lika enkelt att läsa nyheterna och kolla väderprognosen med hjälp av fjärrkontrollen och tv:n som det är att göra det via datorn. De mest populära webbradiokanalerna på nöjesportalen lanseras nu också i tv:n.

Breddat filmutbud med Telia Filmbutiken
De befintliga tv-tjänsterna följer naturligtvis med in i den nya nöjesportalen. Kunderna kan fortsätta att surfa på nätet och hyra film med hjälp av fjärrkontrollen, sk Video on demand. Här breddas filmutbudet ytterligare, då Telia i samarbete med Nordisk Film, lanserar Telia Filmbutiken. Här finns ett 100-tal filmer, serier och barnprogram för uthyrning.

-----------------------------------------------------------------------
Ytterligare information till journalister lämnas av:
TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30