TeliaSonera ”Official Love Operator” vid kungliga bröllopet

TeliaSonera ansvarar för telekommunikationen när cirka 3000 journalister kommer till Stockholm för att bevaka bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och herr Daniel Westling. Hela världen ges därmed möjlighet att följa bröllopet och festligheterna i Stockholm.

TeliaSonera förbereder för fullt kommunikationen i Stockholm inför den världsunika händelsen och festligheterna som kommer att följas av tusentals journalister och besökare. Det mobila nätet uppgraderas och förstärks i Stockholm så att alla besökare kan ringa, skicka sms, bilder och filmer. TeliaSonera bjuder också allmänheten på fri WiFi-surf i centrala Stockholm 6-19 juni.

– Vi är jättestolta över att kunna bidra till att hela världen kan följa festligheterna här i Stockholm, säger Cecilia Edström, Kommunikationsdirektör på TeliaSonera. Sverige är ett föregångsland inom IT och TeliaSonera är pionjärer inom telekommunikation vilket vi nu får tillfälle att visa upp. Vi erbjuder kraftfulla Internetuppkopplingar, mobilt bredband och inte minst världens snabbaste mobila nät - 4G. Alla besökare kan via våra mobila tjänster och surfzoner dela med sig av sina upplevelser och bli sin egen reporter.

Presskonferens 25 maj kl 10.00, se den i efterhand på: www.teliasonera.com/sv/love2010

Fakta:

• TeliaSonera har ett samarbete med Stockholm Stad inom ramen för LOVE Stockholm 2010
  • TeliaSonera förser det officiella presscentret och journalisterna med Internetkommunikation och mobilt bredband
  • Fri Internetsurf via WiFi till allmänheten i centrala Stockholm

-----------------------------------------------------------------------

TeliaSoneras presstjänst för journalister kan nås på 0771 77 58 30

TeliaSonera tillhandahåller nätanslutning och telekommunikationstjänster i Norden och Baltikum, på tillväxtmarknaderna i Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. TeliaSonera är även den ledande europeiska grossistleverantören av gränsöverskridande kvalitetstjänster för röst, ip och kapacitet med ett helägt internationellt carrier-nät. TeliaSoneras tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. TeliaSonera skapar värde genom att fokusera på att bli ett företag med kundupplevelser i världsklass, säkerställa en hög nätkvalitet och en kostnadsstruktur i nivå med de bästa. 2009 omsatte TeliaSonera 109 miljarder SEK och vid utgången av 2009 var det totala antalet abonnemang 148 miljoner i 20 länder. TeliaSonera är noterat på NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ OMX Helsingfors. Läs mer på www.teliasonera.se