TeliaSonera bäst på investerarrelationer

För fjortonde året i rad har analysföretaget Regi genomfört en undersökning av börsbolagens investerarrelationer. TeliaSonera utsågs till bästa bolag på investerarrelationer bland de största börsbolagen 2011. Andreas Ekström, IR chef på TeliaSonera, utsågs till bästa IR-chef.

Vid analysföretagets Regis årliga prisutdelning igår kammade TeliaSonera hem första pris i kategorierna Bästa bolag på Large Cap och Bästa IRO på Large Cap i Sverige 2011.

– Det är både roligt och hedrande säger Per-Arne Blomquist, Ekonomi- och Finansdirektör på TeliaSonera. Det här är ett resultat av Andreas och hela IR teamets långsiktiga och dedikerade arbete. Det är mycket viktigt att ha goda relationer med de som bevakar oss och att de förstår vad vi gör och varför. Vår ambition är att vara så öppna som möjligt och att både berätta om det som fungerar bra och mindre bra samt vad vi gör för att åtgärda och förbättra. Utmärkelsen är ytterligare ett bevis på att vår strategi är på rätt spår och att marknaden förstår det vi gör, avslutar Per-Arne Blomquist.

Fakta
Undersökningen anordnas av analysföretaget Regi i samarbete med Nasdaq OMX. Regis årliga undersökning är den mest omfattande i sitt slag. Nordiska samt UK-baserade analytiker och förvaltare har utvärderat den samlade IR-arbetet hos bolag som de aktivt bevakar. I hård konkurrens bland 47 svenska large cap bolag och 26 svenska mid cap bolag har pris för de bästa insatserna inom investor relations 2011 under 200 delats ut inom tre kategorier – Bästa bolag, Bästa IRO och Bästa VD.

825 bolagsbedömningar ligger till grund för den svenska delen av IR Nordic Markets 2011. I hela studien för samtliga nordiska länder har 679 analytiker givit 1904 bedömningar som ligger till grund för ranking av totalt 176 nordiska börsbolag. Källa: Regi

För mer information, kontakta gärna TeliaSoneras presstjänst: 0771 77 58 30, press@teliasonera.com

TeliaSonera tillhandahåller nätanslutning och telekommunikationstjänster i Norden och Baltikum, på tillväxtmarknaderna i Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. TeliaSonera hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Målet är att bli nummer ett eller två på alla våra marknader genom att erbjuda den bästa kundupplevelsen, hög kvalitet i näten och en kostnadseffektiv struktur. TeliaSonera är även den ledande europeiska grossistleverantören med ett helägt internationellt carrier-nät. 2010 uppgick omsättningen till 107 miljarder SEK, EBITDA till 37,7 miljarder SEK och vinst per aktie till 4,73 SEK. TeliaSonera är noterat på NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ OMX Helsingfors. Läs mer på www.teliasonera.com