TeliaSonera bygger superbredband till HSB Bolina i Malmö

HSB i Malmö tar steget in i den digitala framtiden. Som första HSB-förening i Sverige tecknar de ett avtal med TeliaSonera som kommunikationsoperatör som bland annat ger de boende möjlighet att beställa bredband med hastigheter på upp till 1000 Mbit per sekund. Nätet är ett så kallat öppet nät där de boende kan välja tjänster från ett tiotal leverantörer.

Med start nu och med målet att vara klara under 2012 kommer TeliaSonera att uppgradera fastighetsnät till HSB Malmös 25 000 lägenheter. Bostadsinnehavarna kommer därefter att få möjligheten att beställa bredband med hastigheter på upp till 1000 Mbit per sekund samt digital-tv och ip-telefoni. Nätet som kommer att ha ett tiotal tjänsteleverantörer kommer att vara det största operatörsneutrala nätet i Sverige som erbjuder 1000 Mbit/s när det står klart.

– Behovet av bandbredd verkar vara i stort sett omättligt. HSB Malmö blir nu först i sydsverige med att träda in i den exklusiva 1000 Mbit-klubben och ge sina medlemmar möjligheten att skaffa framtidens bredband och alla de tilläggstjänster som det innebär, säger Lars Sandqvist, chef fastighetsaffären på TeliaSonera i Sverige.

– Vår ambition är att ge medlemmarna ett boende i absolut toppklass. Därför är det extra roligt att vi nu blivit först med det supersnabba bredbandet i Malmö. Det känns som vi verkligen säkrat våra föreningar inför framtiden, säger Jonny Samuelsson, ekonomichef och ansvarig för HSB Bolina på HSB Malmö ek. för.

-----------------------------------------------------------------------
TeliaSoneras presstjänst för journalister kan nås på 0771 77 58 30

TeliaSonera tillhandahåller nätanslutning och telekommunikationstjänster i Norden och Baltikum, på tillväxtmarknaderna i Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. TeliaSonera hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Målet är att bli nummer ett eller två på alla våra marknader genom att erbjuda den bästa kundupplevelsen, hög kvalitet i näten och en kostnadseffektiv struktur. TeliaSonera är även den ledande europeiska grossistleverantören med ett helägt internationellt carrier-nät. 2010 omsatte TeliaSonera 107 miljarder SEK och vid utgången av 2010 var det totala antalet abonnemang 156 miljoner i 20 länder. TeliaSonera är noterat på NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ OMX Helsingfors. Läs mer på www.teliasonera.se

Taggar: