TeliaSonera först med att lansera 4G i Estland

TeliaSonera har lanserat 4G i Estland, i de centrala delarna av Tallinn, Tartu, Kohila, och IT College of Tallinn University of Technology. Utbyggnaden av det estniska 4G-nätet fortsätter under 2011.

Med 4G, kan kunderna använda mobila bredbandstjänster med hastigheter upp till tio gånger högre än dagens 3G. 4G öppnar nya möjligheter för att använda tjänster i sin laptop som kräver hög överföringshastighet och kapacitet t ex onlinespel och avancerade affärslösningar samt tjänster där snabb responstid är viktigt som vid online-auktioner samt direktsändning av tv.

– Vi är stolta över att vara den första operatören i Estland att erbjuda våra kunder 4G. Vi lanserar 4G i Tallinn, Tartu, Kohila, och våra IT College i Tallinn. Vi har en aggressiv utrullningsplan och utbyggnaden av det estniska 4G-nätet fortsätter under 2011, säger Valdo Kalm, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Estland.

TeliaSonera var den första operatören i världen med att kommersiellt lansera 4G. Vi erbjuder våra kunder 4G i Sverige, Norge, Finland, Danmark och nu Estland. Över 20 städer i Norden och Baltikum har 4G med hastigheter upp till 100 Mbit/s.

Fakta
TeliaSonera har en licens för 4G i Estland 2,6 GHz. TeliaSonera öppnade Estlands första 4G-testnät 25 februari, 2010. 4G-nätet i Estland, i den här utbyggnadensfasen, levereras av Nokia Siemens Networks och Ericsson. 4G-modem levereras av Samsung och stödjer 4G/3G/2G PC / Mac. 4G bygger den mobila LTE-standarden. I Estland marknadsförs TeliaSoneras tjänster under varumärket EMT.

Läs mer www.teliasonera.com/4g

________________________________________________________
TeliaSoneras presstjänst för journalister kan nås på 0771 77 58 30

Framtidsinriktade uttalanden
Uttalanden i pressreleasen avseende framtida förhållanden och händelser, inklusive framtida utveckling och uttalanden om trender, är framtidsinriktade uttalanden. Till sin natur är sådana framtidsinriktade uttalanden osäkra och innefattar risk eftersom de hänför sig till eller är beroende av framtida förhållanden som ännu inte inträffat. Det kan inte garanteras att framtida resultat inte kommer att avvika väsentligt från de angivna eller förutskickade beroende på ett flertal faktorer, varav många är utanför TeliaSoneras kontroll.

TeliaSonera tillhandahåller nätanslutning och telekommunikationstjänster i Norden och Baltikum, på tillväxtmarknaderna i Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. TeliaSonera är även den ledande europeiska grossistleverantören av gränsöverskridande kvalitetstjänster för röst, ip och kapacitet med ett helägt internationellt carrier-nät. TeliaSoneras tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. TeliaSonera skapar värde genom att fokusera på att bli ett företag med kundupplevelser i världsklass, säkerställa en hög nätkvalitet och en kostnadsstruktur i nivå med de bästa. 2009 omsatte TeliaSonera 109 miljarder SEK och vid utgången av 2009 var det totala antalet abonnemang 148 miljoner i 20 länder. TeliaSonera är noterat på NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ OMX Helsingfors. Läs mer på www.teliasonera.se

Taggar: