TeliaSonera har tecknat ett avtal för att utöka sin närvaro i Eurasien

TeliaSonera AB, det ledande telekommunikationsföretaget i Norden och Baltikum, har den 6 juli 2007, tecknat ett avtal för att köpa upp till 100 procent av de utestående aktierna i MCT Corp. (MCT), ett USA-baserat företag med majoritetskontroll av aktierna i tre eurasiska GSM-operatörer i Uzbekistan och Tajikistan och en minoritetsandel i en ledande GSM-operatör i Afghanistan. Slutförandet av transaktionen är beroende av vissa villkor som TeliaSonera uppskattar kommer att vara uppfyllda under tredje kvartalet 2007.

De fyra GSM-operatörerna är:

- Uzbek-American Joint Venture “Coscom” LLC (Coscom), den tredje största mobiloperatören i Uzbekistan. MCT har en andel om 99,97 procent i Coscom.

- CJSC ”Indigo Tajikistan” (Indigo-Tajikistan) och CJSC Joint Venture “Somoncom” (Somoncom) har tillsammans den näst största mobilverksamheten i Tajikistan. MCT har en andel om 60,0 procent i Indigo-Tajikistan och en andel om 59,4 procent i Somoncom.

- “Telecom Development Company Afghanistan Limited” (Roshan), den största mobiloperatören i Afghanistan. MCT har en ägarandel om 12,25 procent i Roshan.