TeliaSonera investerar i nya frekvenser för bred 4G-utbyggnad i Sverige

TeliaSonera investerar i rikstäckande frekvenser i 800 MHz-bandet. Det står klart efter att PTS idag tillkännagivit resultatet av frekvensauktionen för 800-bandet. TeliaSonera kommer använda tillståndet för att ytterligare expandera Sveriges första och redan mest omfattande 4G-nät.

– Med denna investering möjliggörs en fortsatt kostnadseffektiv bred 4G-utbyggnad som också har rätt förutsättningar för den bästa kundupplevelsen. Tillsammans med företagets investeringar i fast bredband och övriga mobila nät ger vi våra kunder den bästa internetuppkopplingen oavsett var de befinner sig, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera.

Den 14 december 2009 blev TeliaSonera världens första operatör som kommersiellt lanserade nästa generations mobila bredband genom att driftsätta 4G-nät i Stockholm och i Oslo. Sedan 2010 finns även TeliaSoneras 4G-nät i Danmark, Finland och Estland. Under 2010 öppnades företaget även pilotnät för 4G i Litauen, Lettland och i Uzbekistan. I Sverige finns TeliaSoneras 4G-nät idag på 28 svenska orter. Vid slutet av 2011 kommer 4G att finnas på totalt 237 orter i Sverige.

De utdelade frekvenstillstånden i 800-bandet gäller i 25 år och kostnaden för TeliaSoneras frekvenstillstånd är 854 MSEK för frekvensblock om totalt 2x10 Mhz. De förvärvade frekvensblocken i 800-bandet är inte förknippade med några villkor vad gäller utbyggnadstakt eller befolkningstäckning i Sverige. Betalning till PTS sker andra kvartalet 2011. Sedan tidigare innehar TeliaSonera frekvenstillstånd i 2,6 Ghz-bandet i Sverige vilket hittills använts i 4G-utbyggnaden.

Informationen är sådan som TeliaSonera AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2011-03-04 kl 14.40.

________________________________________________________

TeliaSoneras presstjänst för journalister kan nås på 0771 77 58 30

TeliaSonera tillhandahåller nätanslutning och telekommunikationstjänster i Norden och Baltikum, på tillväxtmarknaderna i Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. TeliaSonera hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Målet är att bli nummer ett eller två på alla våra marknader genom att erbjuda den bästa kundupplevelsen, hög kvalitet i näten och en kostnadseffektiv struktur. TeliaSonera är även den ledande europeiska grossistleverantören med ett helägt internationellt carrier-nät. 2010 omsatte TeliaSonera 107 miljarder SEK och vid utgången av 2010 var det totala antalet abonnemang 156 miljoner i 20 länder. TeliaSonera är noterat på NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ OMX Helsingfors. Läs mer på http://www.teliasonera.se

Taggar: