TeliaSonera lanserar 3G i Azerbajdzjan

Azercell, Azerbajdzjans ledande mobiloperatör och en del av TeliaSonera, lanserar idag 3G. Azercells kunder får nu tillgång till ett modernt mobilt höghastighetsnät

– Vi kommer nu att kunna erbjuda våra kunder ett mobilt bredbandsnät som är upp till 20 gånger snabbare än det nuvarande 2G nätet, säger Tero Kivisaari, chef för affärsområde Eurasien. Det öppnar för helt nya möjligheter för våra kunder som får tillgång till ett modernt mobilt höghastighetsnät. Via det nya 3G nätet kan kunderna surfa på internet, se streamad video och skicka stora filer med hög hastighet. Det gör det också enklare för kunder som bor avlägset att komma i kontakt med läkare och sjukhus och att göra bankärenden, fortsätter Tero Kivisaari.

Efterfrågan på kapacitet och ökad bandbredd ökar runt om i hela världen. Lanseringen av 3G i Azerbajdzjan innebär att länder som befinner sig i en utvecklingsfas ges samma kommunikationsmöjligheter som andra länder.

Fakta:
• Befolkning 9,0 miljoner, BNP 2,8% (prognosticerad förändring 2011).
• Mobilpenetration 105%, fast telefoni 16%, Bredband 2%
(Data 2010. Källor: Statistics of Azerbaijan, IMF, IHS Global Insight).
• Azercell är den största mobiloperatören i Azerbajdzjan som utgör den näst största marknaden inom affärsområde Eurasien. Azercell drivs genom Fintur Holdings. Som en dynamisk marknadsledare är Azercell känt som föregångare på marknaden för mobilkommunikation i Azerbajdzjan.
• Ägarandel: 51,3%. Procentsiffran avser Fintur Holdings B.V.s ägarandel. TeliaSonera äger direkt och indirekt 74 procent i Fintur Holdings.

För mer information, kontakta gärna TeliaSoneras presstjänst: 0771 77 58 30, press@teliasonera.com

TeliaSonera tillhandahåller nätanslutning och telekommunikationstjänster i Norden och Baltikum, på tillväxtmarknaderna i Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. TeliaSonera hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Målet är att bli nummer ett eller två på alla våra marknader genom att erbjuda den bästa kundupplevelsen, hög kvalitet i näten och en kostnadseffektiv struktur. TeliaSonera är även den ledande europeiska grossistleverantören med ett helägt internationellt carrier-nät. 2010 uppgick omsättningen till 107 miljarder SEK, EBITDA till 37,7 miljarder SEK och vinst per aktie till 4,73 SEK. TeliaSonera är noterat på NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ OMX Helsingfors. Läs mer på www.teliasonera.com

Taggar: