”Tjuvkamera” i hemmet minskar oro för inbrott i sommar

- ny bredbandslösning kompletterar blomvattning och husvakt Hälften av svenskarna kan tänka sig att kamerabevaka sitt hem via bredbandet i sommar och få kamerabilderna till sin mobil eller dator om man får oönskat besök. Det visar Telias stora undersökning om svenskarnas sommarvanor som utförs för sjätte året i rad.

– Att låta någon ta in posten, vattna blommorna och hålla hemmet i bebott skick när man är bortrest är ett beprövat knep för att slippa oönskat besök. Nu kan hemmets bredbandsuppkoppling ytterligare öka graden av avkoppling på semesterresan, säger Kent Jonsson, marknadschef Bredbandstjänster på Telia. En fjärdedel (26 procent) är uttalat oroliga för att råka ut för inbrott i sommar, men nästan dubbelt så många (47 procent) vill kunna kamerabevaka sitt hem för att försäkra sig om att allt står rätt till. Fungerar utan dator Telias tjänst Hemkoll som kom i fjol har blivit oväntat populär bland bredbands-kunderna och förfrågningar i kundtjänst om hemövervakning har ökat nu i sommar. Via en kamera kan man titta till hemmet när man är bortrest. Och man behöver inte ens någon dator för att kolla om man fått oönskat besök. En speciell kamera som direktansluts till bredbandet känner av rörelser i rummet och kan på ett ögonblick sända ett sms eller ett e-postmeddelande till mobilen eller datorn för att meddela ägaren att något kanske inte står rätt till. För att se vad som utlöst kameran loggar användaren in på en säker server där de 250 senaste filmklippen finns lagrade och lösenordsskyddade. Tjänsten lämpar sig väl för den som är på resande fot, då man enkelt kan komma åt informationen från vilken internetansluten dator eller handhållen enhet som helst, var som helst. – Hemkoll stoppar kanske inte tjuven men kan fånga den – om så bara på bild. Tjänsten är ett praktiskt hjälpmedel som gör livet enklare och ett exempel på hur bredbandet i ett rasande tempo knyter ihop vårt hem med vår mobila livsstil, säger Kent Jonsson, marknadschef Bredbandstjänster på Telia. Om undersökningen Undersökningen genomfördes av United Minds i form av en e-postenkät under perioden 1 maj - 22 maj 2009. Totalt besvarades undersökningen av 2 201 svenskar I åldersgruppen 18 år och uppåt. Urvalet av respondenter baserades på demografiska kvoter för att representera Sveriges befolkning utifrån kön, ålder och geografisk bostadsort. ----------------------------------------------------------------------- Ytterligare information till journalister lämnas av: TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30