Urstark mobiltrend bland svenska företag

– Fyra av tio företag ökar sina investeringar i IT och telekom under 2008

Mer än fyra av tio svenska företag planerar att öka sina investeringar i IT och telekommunikation i år, jämfört med förra året. Högst upp på önskelistan står mobilt bredband och mer avancerade mobiler till medarbetarna. Det visar en ny Telia-undersökning bland 500 beslutsfattare på företag runt om i landet.

För tredje året i rad har Telia genomfört en undersökning bland svenska företag om hur de planerar att investera i modern kommunikation. Åtta av tio beslutsfattare säger att de planerar att IT-investera lika mycket eller mer i år, jämfört med förra året. Ungefär hälften planerar att investera mer.

– Det är en mycket tydlig trend bland företagen att vilja satsa på mobila tjänster som mobilt bredband och e-post i mobilen, både för att öka flexibiliteten och effektiviteten i verksamheten och för att spara miljön, säger Juho Lipsanen, Chef för Business Services, TeliaSonera.

Nästan var tredje beslutsfattare (30 procent) planerar att investera i mobilt bredband under året. Det är en kraftig ökning jämfört med förra året, då motsvarande siffra var 16 procent.

Topp-5: Företagens populäraste IT-investeringar under 2008:
1. Nya, mer avancerade mobiltelefoner till flertalet medarbetare
2. Mobilt bredband
3. Snabbare bredband
4. Bärbara datorer till flertalet medarbetare
5. E-post i mobilen

Företagens intresse för miljön syns tydligt i årets undersökning. Nio av tio företag (88 procent) anser att potentiella miljövinster spelar roll vid nyinvesteringar. Ungefär hälften (43 procent) tycker att eventuella miljövinster spelar stor eller ganska stor roll.

Om undersökningen
Telia har för tredje året i rad frågat svenska företag om hur de kommer att investera i modern kommunikation (till exempel datorer, nätverk och mobiltelefoni) under året. Totalt har 500 personer i beslutsfattande position deltagit i årets undersökning. Företag från hela landet samt olika företagsstorlekar finns representerade. Undersökningen genomfördes som en webbenkät december 2007 – januari 2008 samt är gjord i samarbete med analysföretaget United Minds.

-----------------------------------------------------------------------
Ytterligare information till journalister lämnas av:
TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30