4G firar tre år – sedan världspremiären i Sverige

4G fyller idag tre år! Det var den 14 december 2009 som Telia lanserade 4G i Stockholm och Oslo, fjärde generationens mobilnät. Stockholmarna och osloborna var då först i världen med att kunna koppla upp sig mot 4G-nätet, som närmast kan liknas vid en motorväg för datatrafik.

Sedan 2009 har det hänt mycket. Då täckte nätet Stockholms innerstad och vissa förorter. Nu är det utbyggt över hela landet och kommer vid årets slut täcka närmare 700 orter, stora som små, runt om i Sverige. Tidigare i höstas firade Göteborg och Malmös 4G-nät två år. 2009 behövdes ett speciellt abonnemang och modem. Nu ingår 4G i flera abonnemang och det finns ett rikligt utbud av modem, routrar och nu även smarta mobiltelefoner med stöd för 4G.

-       De flesta i landet har numera smarta telefoner som kopplas upp mot internet*. Det har lett till en närmast lavinartad utveckling av nya uppkopplade tjänster, som kräver allmer mer av mobilnäten. Mer än en tredjedel av alla svenskar skulle till exempel titta på mer rörligt innehåll i sin mobil med en snabbare uppkoppling**. Även arbetsplatsens nätverk och program blir mer tillgängliga i laptops och mobiltelefoner vilket kräver en stabil och snabb uppkoppling. 4G erbjuder precis det och kan närmast liknas vid en motorväg för datatrafik, berättar Pelle Lindvall, chef för mobilnäten på Telia.

Trafiken ökar och kunderna blir fler

Från juli förra året fram till samma månad i år så ökade datatrafiken i Telias 4G-nät med 2000 %, då från låga volymer. Under perioden augusti till oktober i år var närmare hundratusen abonnemang aktiva i 4G-nätet. Både trafiken och antalet abonnemang som kopplas upp mot 4G-nätet har fortsatt växa kraftigt under hösten.

Utbyggnaden av nätet fortsätter

Telias 4G-nät kommer fortsätta växa i snabb takt under nästa år. Vid slutet av 2013 kommer nätet att täcka fler än 1400 orter runt om i Sverige. Det är mer än en fördubbling av antalet orter med 4G-täckning jämfört med nu.

* Enligt undersökningarna Svenskarna och internet 2012

**Enligt en undersökning från United Minds, juni/juli 2012, på uppdrag av Telia

För mer information, kontakta gärna Nicholas Rundbom, 072-5116673, nicholas.rundbom@teliasonera.com eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.