4G kommer till försommar-Sverige

Report this content

Med surfsäsongen i antågande gör Telia en storsatsning på att bygga ut 4G i välkända sommarorter och semesterområden runt om i Sverige. Under juni månad öppnar Telia 4G-nätet på ett 20-tal orter runt om i Sverige som förknippas med sommar och semester.

- Oavsett om det handlar om att fördriva tiden med en film en regnig dag, uppdatera med dagens äventyr på Facebook, medverka i en snabbt påkommen videokonferens med jobbet på distans eller kolla in ett eventuellt köp av en ny segelbåt - med 4G finns inget som begränsar det vanliga surfandet till en specifik plats under sommarmånaderna, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på Telia.

4G möjliggör en helt ny surfupplevelse med samtidig användning av realtidstjänster som tv, onlinespel, företagsapplikationer och andra tjänster med krav på internetuppkoppling med snabba responstider även utanför hemmets väggar.

Telia öppnade världens första 4G-nät under 2009. De praktiska hastigheterna är upp till 80 Mbit/s - betydligt snabbare än 3G-näten. Utbyggnaden sker löpande och vid årsskiftet kommer listan med 4G-orter i Sverige att vara över 200 orter lång. Nyligen blev Telias mobila bredband samt 4G-nät utsett till Bäst i test av tidningen PC för Alla. Samtidigt med 4G-utbyggnaden görs även en kapacitets­förstärkning av övriga mobila nät. Bland annat genomförde Telia nyligen en hastighetsuppgradering i delar av 3G-nätet som ger topphastigheter på 32 Mbit/s.

Satsningen på 4G är en del i Telias arbete att alltid ge svenskarna tillgång till det snabbaste bredbandet - oavsett om man är hemma, på kontoret eller på resande fot. Därför investerar Telia inte bara i 4G utan bygger samtidigt ut fibernätet med hastigheter upp till 1000 Mbit/s och uppgraderar bredband via telefonjacket till VDSL2 och hastigheter upp till 60 Mbit/s.

Telia har dessutom över 4300 surfzoner med wlan i Sverige, ett 3G-nät som täcker 99 procent av Sveriges befolkning och ett edge-nät med en yttäckning på 92 procent. Sammantaget ger detta Telias kunder tillgång till Sveriges bästa bredband.

Lista över sommarorter och semesterområden som får 4G den 1 juni:

Bohuslän:

Halmstad

Falkenberg

Varberg

Mer information kommer löpande om fler sommarorter som får 4G på Öland, Gotland samt i Bohuslän och Stockholms skärgård under juli och augusti. Aktuell information om täckning och planerad utbyggnad finns även på www.telia.se/tackning

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30