4G minskar avståndet mellan stad och landsbygd i Sverige

- Hälften av svenskarna anser att 4G kan minska utflyttningen från mindre orter

Telias 4G-nät fortsätter växa och täcker idag 61 procent av befolkningen. Enligt en ny undersökning* uppger 67 procent att 4G har en positiv effekt på mindre orter runt om i Sverige jämfört med dagens mobila bredband. 52 procent av svenskarna anser att ett riktigt snabbt mobilt bredband på mindre orter möjliggör att fler väljer att bo kvar.

53 procent säger också i undersökningen att 4G ökar chanserna för att jobba någon annanstans än den ort man bor på. Över en tredjedel, 35 procent, tror även att ett snabbare mobilt bredband skapar större samhörighet och bidrar till att minska avståndet mellan stad och landsbygd i Sverige.

4G-nätet är en viktig del av den svenska infrastrukturen vilket blir allt tydligare i takt med att våra mobila liv utvecklas. Vi använder våra mobiler, bärbara datorer och surfplattor till allt mer bandbreddskrävande tjänster både på fritiden och jobbet. Det är därför extra glädjande att meddela att vårt 4G-nät nu täcker över hälften av Sveriges befolkning och vi kommer ha en fortsatt hög utrullningstakt under resten av året med flera hundra nya orter, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på Telia.

Några av de senast tillkomna 4G-orterna är Hallstahammar, Styrsö, Söderhamn, Nödinge-Nol och Diseröd. Telias 4G-nät finns idag på över 200 orter och täcker 61 procent av Sveriges befolkning. Under 2012 planerar Telia att bygga ut sitt 4G-nät med cirka 400 nya orter vilket innebär att Sveriges största 4G-nät kommer finnas på över 600 stora som små orter runt om i landet innan årsskiftet. Hela listan på befintliga och kommande orter finns samlade på http://www.telia.se/4G

Telias 4G-sortiment
4G ingår i nästan alla Telias mobila bredbandsabonnemang och även i några av Telias större mobilabonnemang. Det senaste tillskottet i 4G-familjen är Sveriges första 4G-mobil, Samsung Galaxy S ll LTE. Telia var även först med Sveriges första surfplatta med 4G, Samsung Galaxy Tab 8,9 LTE. För kunder som vill koppla upp flera prylar eller helt enkelt bara vill använda de snabbare 4G-hastigheterna med exempelvis 3G-surfplattar och datorer, så finns sedan tidigare även routers och modem i Telias 4G- sortiment. Läs mer om Telias mobila abonnemang och erbjudanden på www.telia.se.

Sveriges bästa bredband
Telia öppnade världens första 4G-nät under 2009 och har idag Sveriges största och snabbast växande 4G-nät. Mot slutet av 2012 planeras över 600 orter ha tillgång till 4G. Utöver tätorter fortsätter även utbyggnaden på mindre orter och turistplatser. På många områden närmar sig 4G-täckningen den vanliga mobiltäckningen och samtidigt med 4G-utbyggnaden görs även en kapacitets­förstärkning av övriga mobila nät. Information om aktuell täckning finns på www.telia.se/tackning. En samlad lista på befintliga och kommande 4G-orter finns på www.telia.se/4g.

Satsningen på 4G, är en del i Telias arbete att alltid ge svenskarna tillgång till det bästa bredbandet – oavsett om man är hemma, på kontoret eller på resande fot. Därför investerar Telia inte bara i 4G utan bygger samtidigt ut fibernätet med hastigheter upp till 1000 Mbit/s och uppgraderar bredband via telefonjacket till VDSL2 med hastigheter upp till 60 Mbit/s.

*enligt en undersökning av United Minds under mars 2012 med 1034 respondenter från hela Sverige.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.