• Telia/

4G-nätet öppnat i Visby - blir den tredje staden i världen med kommersiellt 4G-nät

​Idag öppnar 4G-nätet i Visby för Telias kunder. Visby är därmed tillsammans med Stockholm och Oslo de enda städerna i världen med kommersiella nät för världens snabbaste mobila bredband.

Telia lanserade världens första 4G-nät i Stockholm i slutet av förra året då även Oslo fick sitt nät. Med praktiska hastigheter på upp till 80 Mbit/s blir det med 4G enkelt att använda realtidstjänster som tv, onlinespel samt företagsapplikationer och andra mobila tjänster som kräver snabb internetuppkoppling med låga responstider i nätet.

4G-nätet täcker idag större delen av centrala Visby innanför ringmurarna och ambitionen är därefter en fortsatt successiv utbyggnad. Totalt kommer 25 orter i Sverige att ha 4G-täckning innan årsskiftet, från Luleå i norr till Lund i söder. I Malmö och Göteborg har 4G-nätet redan smygöppnats. Den senaste informationen om världens första 4G-nät och 4G-utbyggnaden i Sverige finns på telia.se/4g.

Om Telias 4G-erbjudande
Telia Mobilt bredband 4G finns att köpa i Telias butiker i centrala Stockholm samt från och med idag även i Telia-butiken i Visby. Aktuellt kampanjerbjudande är 359 kronor i månaden till och med årets slut (ordinarie månadsavgift 599 kr). I abonnemanget ingår bland annat:

• Kom-igång-hjälp i Telias butiker
  • VIP-nummer till vår 4G support
  • Samsung usb-modem för 4G/3G/2G, värde 3495 kr
  • Telia Säker Surf - Antivirus och brandvägg för pc med Windows, värde 39 kr/mån
  • Telia Säker lagring Mobilt, värde 39 kr/mån
  • Telias trygghetslöfte - pengarna tillbaka om du inte är nöjd inom 30 dagar från inköp
  • 5 e-postadresser
  • Kostnadskontroll

Sveriges bästa bredband
Med Telia får svenskarna tillgång till de snabbaste och mest omfattande bredbandsnäten för att kunna använda sina tjänster på bästa sätt, oavsett tid och plats. I december 2009 blev Telia först i världen med att lansera världens snabbaste mobila bredband, 4G. Utbyggnaden av 4G-nätet pågår, och under 2010 kommer kunder på 25 orter runt om i Sverige att kunna dra nytta av de möjligheter 4G ger. För att ge svenskarna snabbare fast bredband uppgraderar även Telia tekniken med bredband via telejacket. 2010 utgör startskottet för satsningen för att ge svenska hushåll och företag supersnabb uppkoppling via fiberbaserade bredbandsnät med hastigheter på upp till 1000 Mbit/sek.

--------------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 10 000 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se